لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: آیندهٔ کمک‌های امریکا به افغانستان نامعلوم است


دفتر سرمفتش ویژۀ امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) در ۵۳مین گزارش ربع‌وار خود نگاشته است که آینده کمک‌های ایالات متحده به افغانستان نا معلوم است.

در این گزارش که برای کانگرس ایالات متحده تهیه شده آمده است که وزارت خارجه ایالات متحده به تاریخ ۲۹ سپتمبر سال روان به سیگار گفته است که "ایالات متحده هیچ کمکی به طالبان یا هیچ بخشی از حکومت افغانستان نمی‌کند."

افزون بر آن با مسلط شدن طالبان بر افغانستان، نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان در خارج منجمد شده که بیشتر آن در ایالات متحده می‌باشد. وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی این پول وجود ندارد.

اما در گزارش سیگار آمده است که وزارت مالیۀ ایالات متحدۀ امریکا به تاریخ ۲۴ سپتمبر (دوم ميزان) با صدور دو جواز عمومی، کمک رسانی به افغانستان را اجازه داد.

بر اساس جوازنامۀ نخست حکومت ایالات متحده، نهادهای غیر حکومتی و موسسات مشخص بین‌المللی، به شمول سازمان ملل متحد علی‌الرغم تعزيرات وضع شده عليه طالبان، می‌توانند با آنان به خاطر رسانیدن کمک‌های بشری به مردم، تعامل و همکاری کنند.

بر اساس جواز دوم، اجازه داده می‌شود تا مواد غذایی، دوا و مواد دیگر به افغانستان وارد شود.

روز گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که ۱۴۴ میلیون دالر کمک‌های تازۀ بشری را برای افغانستان فراهم می‌کند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اگر کمک‌های بشری به موقع به افغانستان نرسد، میلیون‌ها شهروند آن کشور ممکن در زمستان پیش‌رو با گرسنگی حاد مواجه شوند.

به گفتۀ خانم هورن، این کمک‌های امریکا به سازمان‌های مستقل از جمله سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیر حکومتی تحویل داده خواهد شد تا برای ۱۸.۴ میلیون افغان‌های آسیب‌پذیر، به شمول مهاجران افغان در کشور‌های همسایه کمک فراهم کنند.

در گزارش سیگار آمده است که ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی (USAID) به تاریخ ۲۲ سپتمبر گزارش داد که تمام فعالیت‌های خود از جمله هر گونه تماس با حکومت افغانستان را به حالت تعلیق درآورده است. این اداره از تمام شرکای خود خواسته است تا هیچ فعالیتی را براساس توافق مشخص شده انجام ندهند، اما می‌توانند کارکنان و ظرفیت عملیاتی خود را حفظ کنند و هزینه آنرا این اداره خواهد پرداخت.

در یک بخش دیگر گزارش سیگار آمده است که مجموع اموال غیر منقول مازاد خارجی داده شده به نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین بالغ به ۲.۲۳ میلیارد دالر می‌شد که بیش از ۱.۲۹ میلیارد دالر آن در سال ۲۰۲۱ منتقل شده بود که انتقال اموال به ارزش ۵۶۵.۸۴ میلیون دالر از میدان هوایی بگرام و ۱۳۰.۱۹ میلیون دالر از میدان هوایی قندهار شامل آن می‌شد.

براساس گزارش دفتر معاونیت پالیسی وزارت دفاع ایالات متحده، نیروهای نظامی امریکا قبل از خروج از افغانستان قابلیت کارکرد تمام طیاره های قوای هوایی این کشور را که در میدان هوایی کابل مستقر بودند، از بین بردند. براساس این گزارش نیروهای امریکایی ۷۰ وسیله نقلیه تکتیکی MRAP و ۸۰ طیارهٔ قوای هوایی را غیر قابل استفاده کردند.

براساس گزارش‌ها پیلوت‌های قوای هوایی حکومت پیشین قبل از فروپاشی نیروهای امنیتی و دفاعی حدود ۲۵ درصد طیاره‌های موجود را به اوزبیکستان و تاجیکستان پرواز دادند تا به دست طالبان نیفتد.

سیگار همچنین به بخش اقتصادی افغانستان اشاره کرده و گفته است که این کشور با یک بحران جدی اقتصادی روبرو است.

قبل از این برنامۀ جهانی غذا سازمان ملل متحد از احتمال سقوط اقتصادی افغانستان هشدار داده و گفته است که بیش از نصف از جمعیت افغانستان با گرسنگی شدید مواجه است.

برنامۀ جهانی غذا به تاریخ ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) با نشر گزارشی گفت که از ماه نومبر ۲۰۲۱ میلادی ۲۲.۸ میلیون نفر در این کشور با گرسنگی شدید رو به رو خواهند شد.

برعلاوه، سازمان ملل متحد راه‌های حل سیاسی را برای رساندن پول نقد کافی به افغانستان برای فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه به میلیون‌ها انسان در آستانه قحطی در آن کشور نیاز فوری خوانده است.

یک مقام ارشد سازمان ملل به خبرگزاری رویترز گفته است که ملل متحد نمی‌تواند برای رساندن کمک‌های بشردوستانه پول نقد کافی را وارد افغانستان کند و در نهایت به راه‌های حل سیاسی نیاز است.

این در حالی است که ادارات مختلف ملل متحد تلاش دارند تا راه‌هایی را برای ورود مقادیر زیاد دالر امریکای به افغانستان جستجو کنند تا بحران کمبود پول نقد را که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان آغاز شده است، مهار کنند.

XS
SM
MD
LG