لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا ۱۴۴ میلیون دالر برای افغانستان کمک می‌کند


ایالات متحده روز پنجشنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) اعلام کرد که ۱۴۴ میلیون دالر کمک‌های تازۀ بشری را برای افغانستان فراهم می‌کند.

امیلی هورن، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که اگر کمک‌های بشری به موقع به افغانستان نرسد، میلیون‌ها شهروند آن کشور ممکن در زمستان پیش‌رو با گرسنگی حاد مواجه شوند.

به گفتۀ خانم هورن، این کمک‌های امریکا به سازمان‌های مستقل از جمله سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیر حکومتی تحویل داده خواهد شد تا برای ۱۸.۴ میلیون افغان‌های آسیب‌پذیر، به شمول مهاجران افغان در کشور‌های همسایه کمک فراهم کنند.

این مقام شورای امنیت ملی همچنین گفت که کمک ۱۴۴میلیون دالری ایالات متحده، شرکای امریکا را قادر خواهد ساخت تا برای نیازمندان، خدمات صحی، مواد خوراکی،‌ آب آشامیدنی و سایر نیازمندی‌های اولیه را فراهم کنند.

خانم هورن افزود که با کمک جدید مالی امریکا برای افغانستان و مهاجران افغان در منطقه، کمک مجموعی ایالات متحده برای این کشور در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴۷۴ میلیون دالر می‌رسد که در مقایسه به هر کشور دیگر کمک‌های بشری واشنگتن برای افغانستان بیشتر است.

ملل متحد گفته است که بیش از چهار دهه منازعۀ مرگبار و آفات طبیعی مکرر موجب طولانی شدن بحران مواد خوراکی در افغانستان شده است.

برنامۀ جهانی غذا ملل متحد روز دوشنبه ۲۵ اکتوبر هشدار داد که از جمله ۴۰ میلیون نفوس تخمینی افغانستان،‌ بیش از ۵۰ در صد جمعیت آن کشور--۲۲.۸ میلیون نفر-- سر از ماه نومبر با گرسنگی شدید مواجه است.

ملل متحد گفته است که از این میان، ۳.۲ میلیون کودکان زیر پنج تا آخر سال روان میلادی ممکن با سو تغذیه حاد مواجه شوند.

پس از خروج کامل قوای بین‌المللی از افغانستان و مسلط شدن طالبان در ماه اگست سال روان میلادی، کمک‌های بین‌المللی برای این کشور به گونۀ قابل ملاحظه کاهش یافته است.

برگشت طالبان به قدرت موجب تعزیرات مالی بر طالبان شده است. ایالات متحده نزدیک به ۱۰ میلیارد پول افغانستان را در بانک‌های مستقر در امریکا منجمد کرده است.

سایر کشور‌ها و سازمان‌های بین المللی از جمله بانک جهانی نیز کمک خود را برای افغانستان متوقف کرده اند.

نگرانی از فعالیت‌های دهشت‌افگنی و مسایل مرتبط به حقوق بشر از عوامل عمدۀ است که کمک‌های جامعه بین‌المللی برای افغانستان یا به حالت تعلیق در آمده است و یا هم متوقف شده است.

XS
SM
MD
LG