لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: اردوی افغان ناتوان در نگهداشت تجهیزات نظامی


وزارت دفاع ایالات متحده امریکا بیش از ۷۷۰ میلیون دالر را صرف خریداری هیلیکوپتر های روسی و سایر طیاره ها برای قوای هوایی افغان می کند. اما به گزارش یک ادارۀ حکومتی ایالات متحده امریکا، سربازان افغان فاقد مهارت و تخصص لازمی برای کاربرد و نگهداشت این تجهیزات استند.

دفتر سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان یا سیگار با نشر گزارشی گفته است که در نبود ظرفیت های ضروری، هیلیکوپتر ها و طیاره های بال ثابتی که به سربازان افغان خریداری می شود، بجای کمک به ماموریت های مهم نظامی در میدان های هوایی افغانستان بستر انداخته و در نهایت سبب ضیاع پول های ایالات متحده خواهد شد.

در گزارش سفارش شده است که خریداری این تجهیزات باید تا زمانی به تاخیر بیافتد که نیرو های افغان از مهارت، ظرفیت و توانمندی های لازمی برای کاربرد و نگهداشت آن برخوردار شوند.

جنرال افضل امان، رئیس اوپراسیون وزارت دفاع ملی افغانستان ناتوانی سربازان افغان را در کاربرد تجهیزات رد می کند. او می گوید که در جریان چند دهۀ گذشته سربازان افغان از سلاح، تجهیزات و ماشین جنگی روسی کار می گرفتند و به خوبی با آن بلدیت دارند، اما به گفتۀ وی یگانه مشکل موجود دسترسی ناکافی و محدود قوای هوایی افغان به امکانات مورد نیاز می باشد.

مناظرۀ کانگرس امریکا

به گونۀ قطع این یافته ها در کانگرس ایالات متحده نیز طنین خواهد افگند، جاییکه مخالفت شدیدی با خریداری هیلیکوپتر های MI-17 از شرکت دولتی روزوبورون اکسپورت روسیه موجود است.

وزارت دفاع ایالات متحده امریکا به تاریخ ۱۷ جون، قرار داد خریداری ۳۰ هیلیکوپتر MI-17 را که بالغ بر ۵۵۴ میلیون دالر می شود از شرکت روسی روزوبورون اکسپورت اعلام کرد.

پیش از این اقدام، کانگرس ایالات متحده پالیسی دفاعی سال ۲۰۱۴ قوای نظامی امریکا را تصویب کرد که در آن ممانعت از قرار داد با این شرکت روسی شامل بود، به همین سان بودجۀ دفاعی سال ۲۰۱۳ نیز مانع قرارداد نظامی امریکا با این شرکت بود.

اما وزارت دفاع ایالات متحده می گوید که پول هیلیکوپتر هایی که قرار است در اختیار قوای هوایی افغان قرار داده شود، از بودجۀ سال مالی ۲۰۱۲ پرداخت شده است که در آن زمان قیودی برای معامله با شرکت روزوبورون اکسپورت وجود نداشت.

وزارت دفاع امریکا می گوید که خریداری هیلیکوپتر های MI-17 روسی برای سربازان افغان یک نیازی فوری کوتاه مدت است زیرا هیلیکوپتر های یاد شده قابلیت پرواز را در ارتفاعات بلند داشته و نیازمندی برای طیاره های بال ثابت را کاهش می دهد.

تغییر ماشین جنگی

در گزارش سیگار آمده است که بر علاوۀ هیلیکوپتر های MI-17 ، وزارت دفاع ایالات متحده مبلغ ۲۱۸ میلیون دالر را صرف خریداری ۱۸ طیارۀ بال ثابت باربری PC-12 از شرکت امریکایی سیرا نوادا می کند تا ماموریت ویژۀ هوایی افغانستان را به انجام عملیات ضد دهشت افگنی و مبارزه با مواد مخدر توانمند سازد.

اما به استناد این گزارش یکی از مشکلات موجود در راستای فراهم آوری طیاره های بال ثابت برای نیرو های امنیتی افغان، نهایی نشدن یادداشت تفاهمنامه میان وزارت های دفاع و داخلۀ افغانستان برای ادارۀ نظامی طیاره های بال ثابت است.

در گزارش سیگار آمده است که این سند عمدتاً به دلیل پافشاری وزارت داخلۀ افغانستان برای انحصار صلاحیت پرواز طیاره های بال ثابت تا کنون امضا نشده است.

مایکل دومونت، دستیار وزارت دفاع ایالات متحده برای افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی گفته است که تاخیر در خریداری طیاره های بال ثابت تلاش ها برای تحقق ماموریت ویژۀ هوایی افغانستان و تجهیز قوای هوایی افغان را با این طیاره ها، به گونۀ غیرقابل پذیرش به تاخیر می اندازد.

عکس از ناسا
عکس از ناسا
قرار است ۸۰۶ سرباز افغان برای انجام ماموریت های طیاره های بال ثابت تا اواسط ۲۰۱۵ آموزش ببینند، اما به نقل از گزارش سیگار شمار سربازان آموزش دیده تا اواخر جنوری ۲۰۱۳ به ۱۸۰ نفر می رسید.

یکی دیگر از کاستی هایی که در گزارش سیگار بر آن تاکید شده است نبود پرسونل مسلکی برای ترمیم تجهیزات هوایی می باشد، اما رئیس اوپراسیون وزارت دفاع ملی یگانه دلیل این مشکل را نبود وسایل و تاسیسات لازمی برای ترمیم عنوان می کند.

به گفتۀ آقای امان، در حالیکه نیرو های امنیتی افغان مسوولیت های کامل امنیتی را عهده دار می شوند، توانمندی کافی هوایی یکی از نیازمندی های انکار ناپذیر می باشد که کاستی در آن می تواند عملیات آنان را با چالش روبرو سازد.

این مقام وزارت دفاع افغانستان می گوید که انجنیران مجربی در تشکیل قوای هوایی وجود دارند که در صورت دسترسی آنان به امکاناتی چون کارخانه و وسایل ترمیم، وابستگی سربازان افغان به قوای خارجی از رهگذر ترمیم و نگهداشت تجهیزات مرفوع خواهد شد.

در گزارش سیگار آمده است که پرکردن این خالیگاه کار آسانی نیست، زیرا جلب و جذب سربازانی که سواد کافی زبان مادری خود را داشته باشند و قادر به افهام و تفهیم به زبان انگلیسی باشند آزمون های فرا راه این کار است.

گذشته از همه به نقل از گزارش سیگار، بررسی پیشینۀ سربازان افغان از سوی ایالات متحده که ۱۸ تا ۲۰ ماه وقت را در برگرفته و در برخی موارد منجر به حذف
کاندیدان به دلیل فعالیت های جرمی و شورشی می شود، چالش دیگری برای تطبیق این پلان می باشد.

گزارش سیگار نبود تمویل ثابت برنامۀ آموزشی پیلوت های افغان را از سوی وزارت دفاع ایالات متحده، مشکل دیگری برای آموزش پیلوت های افغان عنوان می کند.

به نقل از گزارش، برنامۀ آموزش پیلوت ها و انجنیران افغان که از جانب امریکا تمویل شده و در جمهوری چک انجام می یابد بطی بوده و در هر دورۀ آن تنها هشت پیلوت افغان آموزش می بینند.

سربازان خارجی تا پایان سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک می گویند و سربازان افغان همه مسوولیت های امنیتی و عملیاتی را به دوش می گیرند. اما آموزگاران نظامی ایالات متحده تصدیق می کنند که حکومت افغانستان قادر نخواهد بود تا برای ده سال دیگر حفظ و مراقبت و تدارکات ماموریت ویژۀ هوایی خود را مستقلانه انجام دهد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG