لینک های دسترسی

Breaking News

چگونه کروناویروس را از دیگر بیماری‌ها تفکیک کنیم؟


بیماری کووید۱۹ که کروناویروس عامل آن است، اعراض و علایمی دارد که در سیر یک تعداد بیماری‌های دیگر نیز چنین علایم دیده می‌شود.

شبکۀ خبری سی ان ان با نشر مقاله‌ای در وبسایت خود، ضمن گفتگو با متخصصین، علایم بیماری کووید ۱۹ را به صورت ساده شرح داده است.

این علایم می تواند در مدت دو تا ۱۴ روز پس از ورود ویروس به بدن انسان ظاهر شود.

تب یکی از بارزترین علایم این ویروس است. البته باید توجه داشت که فقط هنگامی که گرمای بدن از ۱۰۰ درجه فارنهایت یا ۳۷.۷ درجه سانتیگراد گذشت، تب محسوب می‌شود.

به گفتۀ کارشناسان، حرارت بدن انسان در طول روز متغیر است ولی معمولا صبح و پس از بیداری نورمال است و در عصر و‌ شب بیشتر بروز می کند.

سرفه یکی دیگر از علایم کروناویروس است. البته سرفۀ ناشی از ابتلا به کروناویروس خشک بوده و در سینه (شش‌ها) احساس شود و در سایر موارد ربطی به این بیماری ندارد.

نفس تنگی یکی دیگر از علایم کروناویروس محسوب می شود که بسیارخطرناک است و ممکن است به تنهایی و بدون سرفه ظاهر شود.

به گفته کارشناسان اگر قفس سینه منقبض شود و فرد نتواند به اندازه کافی نفس بکشد، این یک نشانه جدی ابتلا به کروناویروس بوده می‌تواند.

اما داکتران تاکید می‌کنند هریک این علایم، تب، سرفه، یا تنگی نفس به تنهایی نشانۀ کووید-۱۹ نیست.

بسیاری از علایم دیگر کووید۱۹ به انفولانزا، سرماخوردگی، و یا حساسیت شبیه باشد. از آن جمله می‌توان به علایمی چون سردردی، مشکلات سیستم هضمی، درد بدن، خستگی، ریزش آب بینی، گلو دردی، یا عطسه که در برخی از بیماران مبتلا به کروناویروس مشاهده شده است، اشاره کرد.

شاید یک فرد در آغاز اعراض شبیه سرماخوردگی را تجربه کند، اما اگر نفس تنگی شدید به آن اضافه شد و در جریان یک هفته بدتر شد، به احتمال زیاد می‌توان گفت که بیماری ناشی از کروناویروس است.

پژوهش های اخیر روی بیماران مبتلا به کروناویروس نشان می‌دهد که یکی دیگر از علایم احتمالی این ویروس، فقدان یا از دست دادن دو حس ذایقه وبویایی است که در برخی از نقاط جهان مشاهده شده است.

در همین حال بررسی‌های کارشناسان چینی روی ۲۰۰ بیمار مبتلا به کروناویروس نشان می‌دهد که حدود نیمی از این افراد دچار ناراحتی‌ معده یا مشکلات سیستم هضمی نیز شده اند.

به عقیده کارشناسان، برای یافتن نشانه های دقیق و کامل کروناویروس به زمان بیشتری نیاز است .

XS
SM
MD
LG