لینک های دسترسی

Breaking News

صدراعظم سلواکیا:‌ برای اوکراین ۱۳ جت میگ-۲۹ اهدا می‌کنیم


صدراعظم سلواکیا روز جمعه ۱۷ مارچ (۲۶ حوت) گفت که کشورش ۱۳جت جنگی نوع میگ-۲۹ را به اوکراین اهدا می‌کند. این دومین کشور عضو ناتو پس از پولند است که در یک اقدام مشابه از ارسال جت‌های جنگی برای کیف خبر می‌دهد.

ادوارد هگر، صدراعظم سلواکیا به خبرنگاران گفت: ''ما ۱۳ جت میگ-۲۹ خود را به اوکراین تحویل خواهیم داد.'' صدراعظم سلواکیا همچنین گفت که کشورش سیستم دفاع هوایی زمین به هوا موسوم به "Kub" را نیز به اوکراین تحویل خواهد داد.

هگر گفت: "گام‌های ما کاملاً با پولند و اوکراین هماهنگ است" و افزود که حکومتش"در سمت راست تاریخ ایستاده است.''

اوکراین مدت‌هاست که از متحدان غربی خود خواهان فراهم‌آوری جت‌های جنگنده شده است و به صورت خاص تقاضای دسترسی به جت‌های مدرن "اف-۱۶" ساخت ایالات متحده را کرده است.

در واکنش به این اقدام،‌کرملین روز جمعه گفت که جت‌های جنگی پولند و سلواکیا که به اوکراین تحویل داده می‌شود، نابود خواهند شد و بار دیگر تاکید کرد که تحویل تسلیحات غربی به کیف، اهداف نظامی روسیه را تغییر نخواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز جمعه به خبرنگاران گفت: "تامین این تجهیزات نظامی، همان گونه که بار‌ها گفتیم،‌ نتیجهٔ عملیات نظامی ویژه را تغییر نمی‌دهد... البته همه این تجهیزات نابود خواهند شد." مقامات روسیه تهاجم نظامی خود به اوکراین را همواره ''عملیات خاص'' می‌نامد.

پیش از این اندری دودا، رییس جمهور پولند،‌ روز پنجشنبه اعلام کرد که کشورش در روزهای آینده چهار فروند جت میگ-۲۹ ساخت شوروی سابق را به اوکراین ارسال خواهد کرد.

در همین حال، یاروسلاو ناد، وزیر دفاع سلواکیا،‌گفته است که انتقال جت‌های جنگی به اوکراین چند هفته را در برخواهد گرفت.

سلواکیا قصد دارد این جت‌ها میگ-۲۹ خود را با جت‌های جنگی اف-۱۶ ساخت ایالات متحده جایگزین کند و این تغییر حداکثر تا جنوری ۲۰۲۴ رخ خواهد داد.

XS
SM
MD
LG