لینک های دسترسی

Breaking News

اوکراین در صدد دستیابی به جت‌های جنگی اف-۱۶ امریکایی است


مقامات اوکراینی از اعضای کانگرس ایالات متحده خواستند که بر ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور امریکا، فشار وارد کنند تا به کیف جت‌های جنگی اف-۱۶ را فراهم کند.

مقامات اوکراینی گفته‌اند که این طیاره‌ها قابلیت‌های اوکراین را در هدف قرار دادن سیستم‌های دافع هوای روسیه با راکت‌های امریکایی تقویت خواهد کرد.

اوکراینی‌ها گفته‌اند که راکت‌های AGM-۸۸ را که امریکا به اوکراین فراهم کرده است، اگر از طیاره بر سیستم‌های دفاعی روسیه پرتاب شود، موثریت بیشتر خواهد داشت.

مقامات اوکراینی به شمول دیمیترو کولیبا، وزیر خارجهٔ اوکراین، در حاشیهٔ کنفرانس امنیتی مونیخ با اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کانگرس ایالات متحده ملاقات کردند.

ماریک کیلی، سناتور امریکایی گفت: "آنان به ما گفتند که جت‌های اف-۱۶ می‌خواهند تا دافع هوای دشمن را سرکوب کنند و بتوانند طیاره‌های بی‌سرنشین خود را آنسوی خطوط مقدم روسیه برسانند."

جو بایدن ماه گذشته گفت که پاسخ او به تقاضای اوکراین برای فراهم آوری طیاره‌های اف-۱۶ "نه" است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، امروز ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) گفت که ایالات متحده باید بر فراهم آوری تسلیحاتی تمرکز کند که می‌توان از آن در میدان جنگ به گونهٔ فوری استفاده کرد نه طیاره‌های جت جنگی که به آموزش‌های گسترده نیاز دارد.

بلینکن پیش از این گفته بود که تمرکز باید برای آنچه باشد که نیروهای اوکراینی از آن در چند ماه آینده، نه در چند سال آینده، به گونهٔ موثر استفاده کرده بتوانند.

چهار سناتور امریکایی که در نشست امنیتی مونیخ اشتراک کرده‌اند، گفته‌اند که حمایت‌ها برای این تقاضای اوکراین در کانگرس رو به افزایش است.

همزمان با این، وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفته است که چین فراهم آوری تسلیحات را برای روسیه زیر غور دارد. او به بیجینگ هشدار داد که هرگونه اکمالات اسلحه به روسیه "مشکل آشکار را خلق خواهد کرد."

بلینکن روز یکشنبه به شبکهٔ خبری سی‌بی‌اس گفت: "نگرانی که اکنون داریم، بر مبنای معلومات دست داشتهٔ مان است که آنان [مقامات چین] فراهم آوری امکانات مهلک را زیر غور دارند...از مهمات گرفته تا تسلیحات."

این در حالی است که بریتانیا به آموزش پیلوت‌های اوکراینی آمادگی کرده است، اما تا اکنون اعضای ناتو در فراهم آوری طیاره‌های جنگی به اوکراین تمایل نشان نداده اند.

با آنهم، لندسی گراهام، یک سناتور امریکایی، گفته است که در مورد آموزش طیاره‌های اف-۱۶ به پیلوت‌های اوکراینی حمایت گسترده در کانگرس وجود دارد و به باور او، ادارهٔ جو بایدن نیز به زودی در این خصوص توافق خواهد کرد.

ایالات متحده و کشورهای ناتو هراس دارند که فراهم آوری طیاره‌های جت جنگی، آنان را در جنگ مستقیم با روسیه قرار خواهد داد.

XS
SM
MD
LG