لینک های دسترسی

Breaking News

کولرا در سومالیا بیش از پنجصد نفر را هلاک ساخته است


ملل متحد و ادارات کمک رسانی بین المللی هشدار میدهند که مرض کولرا در حالی در ساحات خشکسالی زدۀ سومالیا در حال افزایش است که گرسنگی دامنگیر این کشور شده و قحطی در چند قدمی آن رسیده است.

سازمان جهانی صحبت گزارش میدهد که از آغاز سال جاری بیش از ۲۱هزار قضیۀ کولرا در سومالیا ثبت شده است که در ۵۳۳ آن مورد، بیماران جان باخته اند.

کمیتۀ صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر بین المللی نیز از شیوع این مرض مرگبار در منطقۀ خود مختار سومالی لند گزارش داده اند که در مدت ۱۰روز گذشته جان ۲۸ نفر را گرفته و ۱۷۰نفر دیگر را در شفاخانه بستری ساخته است.

ینز لیرک، سخنگوی دفتر ملل متحد در مورد هماهنگی کمک های بشردوستانه میگوید که سطح وفیات ناشی از کولرا در سومالیا ۲.۳ در صد است. او می افزاید که مناطق جوبای وسطی و باکول از مرز این فیصدی گذشته اند.

او گفت:"رقم مجموعی تلفات ناشی از کولرا در جوبا وسطی ۱۴.۱ در صد است در حالی این رقم در باکول به ۵.۱ فیصد میرسد. پس از حد اقل در جوبا وسطی، فیصدی عاجل ابتلا به این مرض ۱۴برابر بیشتر است."

ملل متحد گزارش میدهد که ۶.۲ در صد مردم، که بیش از نصف نفوس سومالیا را تشکیل میدهد، به معاون های بشری عاجل نیاز دارند. از این جمله ۲.۰میلیون آن با گرسنگی شدید مواجه است.

لیرک به صدای امریکا گفت که به شمار از این افراد که به شدت نیازمند بودند، کمک رسیده است اما اکثریت شان هنوز هم با مشکل گرسنگی دست و گریبان اند.

او افزود:"واضحاً، اگر به هر دلیلی که باشد، به آنان رسیدگی نکنیم، هیچ تردیدی وجود ندارد که مردم خواهند مُرد: به ویژه کودکان، که بیش از حد آسیب پذیر اند. امراض مانند کولرا و اسهالات حاد ناشی از آب ناپاک، برای کودکان کشنده است."

این سخنگوی ملل متحد ضمناً افزود که سرخکان یک بار دگیر زندگی کودکان را در این کشور تهدید میکند. او افزود که در طول سال جاری بیش از ۳۸۰۰مورد مظنون این مرض در سراسر سومالیا گزارش شده است و طوری به نظر میرسد که قضایای ناشی از ابتلا به مرض سیر صعودی را طی میکند.

XS
SM
MD
LG