لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور سریلانکا استعفا می‌کند، احزاب مخالف حکومت جدید تشکیل می‌دهند


اقامت‌گاه رییس جمهور سریلانکا در کنترول مظاهره کنندگان
اقامت‌گاه رییس جمهور سریلانکا در کنترول مظاهره کنندگان

احزاب مخالف سیاسی در سریلانکا پس از آن برای توافق روی ایجاد حکومت جدید ملاقات کردند که رییس جمهور و صدر اعظم این کشور در پی تظاهرات سراسری استعفای شان را پیشنهاد کردند.

این در حالی است که مظاهره کنندگان ضد حکومتی که روز گذشته وارد اقامت‌گاه گوتابیا راجاپاکسا، رییس جمهور این کشور شدند، می‌گویند تا زمانی که رییس جمهور و صدر اعظم رسماً استعفای شان را اعلام نکرده اند، در آن جا باقی خواهند ماند.

تا حال در مورد موقعیت رییس جمهور معلوماتی در دست نیست، اما دفتر او با نشر اعلامیه‌ای گفته است که آقای راجاپاکسا هنوز هم مصروف کار است.

نیروهای اردو در حالی به اطراف کولمبو، پایتخت سریلانکا، اعزام شده اند که شیواندرا سیلوا، لوی درستیز این کشور، از مردم خواسته است تا در برقراری نظم و قانون کمک کنند.

این در حالی است که مظاهره کنندگان بر اقامت‌گاه رسمی صدر اعظم سریلانکا نیز یورش بردند؛ در آنجا آشپزی کردند؛ کرمبورد بازی کردند و روی کوچ‌هایش استراحت کردند.

پیش از آن ویدیو‌هایی از اقامت‌گاه رییس جمهور نشر شده بود که اعتراض کنندگان را در حالی نشان می‌داد که در حوض آب‌بازی آن شنا می‌کنند، روی بسترش لمیده و از آنجا فلم می‌گیرند.

رنجیت مادوما باندارا، یک مقام ارشد حزب مخالف عمدهٔ "نیروی متحد مردم" گفت که با سایر احزاب و قانونگذارانی که از ایتلاف حاکم راجاپاکسا گسسته اند، مباحث جداگانه صورت گرفت و نشست‌های دیگر نیز در این خصوص راه اندازی خواهد شد.

قرار بود توافق روی ایجاد حکومت جدید امروز ۱۰ جولای (۱۹ سرطان) صورت یگیرد، اما باندارا در این مورد چیزی بیان نکرد.

ام ای سومنتیران، یکی از قانونگذاران مخالف حکومت، پیش از این گفته بود که احزاب مخالف می‌توانند به سادگی ۱۱۳ رای مورد نیاز برای کسب اکثریت در پارلمان را جمع کنند و بر اساس آن از رییس جمهور بخواهند که استعفا بدهد.

رانیل ویکریمیسینگ، صدر اعظم سریلانکا، گفته است که حین روی کار آمدن حکومت جدید از سمتش استعفا خواهد کرد. ساعاتی پس از آن، رییس مجلس نمایندگان پارلمان این کشور گفت که رییس جمهور به روز چهارشنبه از قدرت کنار می‌رود.

در جریان بحران شدید اقتصادی و کمبود اقلام ابتدایی مانند مواد غذایی و نفت، شهروندان سریلانکا به ستوه آمده و دست به تظاهرات گستردهٔ ضد حکومت آن کشور زده اند. این کشور به حدی با قلت نفت مواجه است که چندین بار پارلمان آن به دلیل بی برقی نشست‌های خود را لغو کرد.

در صورت استفعای این دو مقام، ماهیندا یاپا ابی‌وادانا، رییس مجلس نمایندگان، منحیث رییس جمهور موقت حلف وفاداری یاد خواهد کرد.

صدر اعظم سریلانکا که در ماه می برای حل بحران اقتصادی از سوی رییس جمهور به این سمت گماشته شد. از آن زمان به این سو، بحث‌های مهمی با سازمان بین الملل پول برای برنامهٔ ضمانت مالی و برنامهٔ جهانی غذا صورت گرفته تا برای رسیدگی به بحران پیش‌بینی شدهٔ غذایی آمادگی گرفته شود.

صدراعظم این کشور افزود که برای پیشبرد این بحث‌ها که هنوز هم ادامه دارد، باید حکومتی وجود داشته باشد و او به همین دلیل پیش از به میان آمدن حکومت جدید، استعفا نخواهد کرد.

تا اکنون چهار وزیر کابینهٔ راجاپاکسا از سمت‌های شان استعفا کرده اند.

XS
SM
MD
LG