لینک های دسترسی

Breaking News

رییس جمهور سریلانکا نتوانست از طریق هوا از کشورش بیرون شود


گوتابیا راجاپاکسا، رییس جمهور سریلانکا
گوتابیا راجاپاکسا، رییس جمهور سریلانکا

رییس جمهور سریلانکا پس از تقابل "تحقیر‌آمیز" در میدان هوایی باندارانایکی که جلو بیرون رفتن اش را گرفت، امروز ۱۲ جولای (۲۱ سرطان) راهی پایگاه نیروهای بحری این کشور شد تا از طریق آب از کشورش بیرون شود.

منابع رسمی گفته اند گوتابیا راجاپاکسا که تعهد کرده است فردا از سمت‌اش استعفا کند، می‌خواهد برای جلوگیری از بازداشت احتمالی به دوبی "فرار" کند.

رییس جمهور و صدر اعظم این کشور در پی تظاهرات سراسری به دلیل بدترین بحران اقتصادی و افزایش سرسام‌آور نرخ مواد سوخت گفته اند که از سمت شان استعفا می‌کنند.

رییس جمهور ۷۳ سالهٔ سریلانکا پیش از آنکه ده‌ها هزار اعتراض‌کننده وارد اقامت‌گاهش شوند، قصر ریاست جمهوری را ترک کرد.

راجاپاکسا مصوونیت سیاسی دارد و مقامات حق بازداشت او را ندارند، اما از هراس اینکه پس از استعفا بازداشت نشود، نخست می‌خواهد کشورش را ترک کند.

یک مقام امنیتی گفت که روز گذشته کارمندان بخش مهاجرت میدان هوایی بین المللی باندارانایکی، خدمات شخصیت‌های بسیار مهم (VIP) را متوقف کرده و تاکید کردند که تمامی مسافران باید از بخش عامه عبور کنند. اما رییس جمهور راجاپاکسا و همراهانش از هراس واکنش مردم نخواستند از بخش عامه استفاده کنند و این سبب شد که پروازهای را از دست بدهند که می‌توانستند با استفاده از آن به امارات متحدهٔ عرب بروند.

تلاش‌ها برای تنظیم پرواز نظامی به رییس جمهور راجاپاکسا به یکی از کشورهای همسایهٔ سریلانکا نیز در حالی ناکام ماند که نظامیان نتوانستند به زودی اجازهٔ نشست به دست بیاورند.

رییس جمهور سریلانکا و همسرش شب را در یکی از پایگاه‌های هوایی در نزدیکی میدان هوایی سپری کردند.

یک مقام ارشد دفاعی سریلانکا گفت که بهترین گزینه برای رییس جمهور و همکاران نزدیک‌ نظامی‌اش این است که از طریق آب به هند یا مالدیف بروند و از آنجا به دوبی پرواز کنند.

باسل، برادر رییس جمهور که شهروندی امریکا را نیز دارد، در اوایل اپریل از سمت وزارت مالیهٔ سریلانکا استعفا داد و امروز پس از تقابل شدید با کارمندان میدان هوایی، نتوانست به امارات متحدهٔ عرب پرواز کند.

منابع رسمی گفته اند که در اقامتگاه رییس جمهور ۱۷.۸۵ میلیون روپیهٔ سریلانکایی معادل ۵۰ هزار دالر نیز یافت شده که اکنون در قید محکمه است.

تا اکنون در مورد موقعیت رییس جمهور معلوماتی در دست نیست، اما او هنوز هم سرقوماندان اعلی قوای مسلح بوده و منابع نظامی در اختیارش قرار دارد.

XS
SM
MD
LG