لینک های دسترسی

Breaking News

مک کرستل: افغانها نسبت به طالبان، از جنگ داخلی هراسان اند


جنرال ستنلی مک کرستل، فرماندۀ پشین قوای ائتلاف افغانستان می گوید که افغان ها نسبت به برگشت طالبان از درگیری جنگ داخلی نگران می باشند.

این جنرال بازنشستۀ امریکایی می گوید مردم افغانستان باید بدانند که ایالات متحده به آنها متعهد می باشد و اشتباهی را که پس از جنگ سرد مرتکب شده بود، تکرار نخواهد کرد که اشارۀ او به بی علاقگی واشنگتن از دخالت درافغانستان پس از شکست شوروی پیشین بود.

جنرال مک کرستل در نهاد پژوهشی بروکینگز در واشنگتن کتاب جدید خود به نام "سهم من در مأموریت" را معرفی می کرد و در مورد تجربه هایش در جنگ های عراق و افغانستان صحبت می نمود.

علاقمندی به حضور امریکا در منطقه

مک کرستل ابراز عقیده می کند که افغانستان و پاکستان به گونۀ طرفدار حضور ایالات متحده در منطقه پس از سال ۲۰۱۴ می باشند.

این جنرال بازنشسته می گوید که رهبر افغانستان نسبت به تعداد سربازان امریکایی به کمک ها و رونق تجارت های افغان و امریکایی در کشورش علاقمند می باشد. او افزود "به باور من افغانستان و پاکستان خواهان ماندن ما در آن منطقه اند اما از حضور ما مطئمن نمی باشند. شراکت ستراتیژیک بین ما باید حقیقی باشد. اما، ما طرفدار دیر ماندن نیستیم و مشکل در همین جاست."

جنرال مک کرستل می گوید موفقیت در افغانستان دشوار است اما محال نمی باشد. اما ایالات متحده اول باید مشی ثابت خود را در مورد آنکشور مشخص کند. جنرال مکرستل می گوید که ایالات متحده باید اهداف واضح سترایژی جغرافیایی داشته باشد، و فقط در مورد افغانستان نه بلکه در مورد تمام منطقه فکر کند.

مشی نامشخص امریکا برای افغانستان

مک کرستل می گوید در حالیکه با خارج شدن امریکا، منطقه در جای خود باقی خواهد ماند، اما بحران ها وخیمتر خواهد شد. او افزود "ما همیشه می گویم که خواهان افغانستان پایدار و با ثبات و پاکستان با ثبات هستیم... اما سوال در اینجا است که تا چی حد حاضریم منابع را در دراز مدت برای منطقه تخصیص دهیم، هم از نظر مالی و هم از نظر حضور عساکر، حتی میزان معطوف نمودن توجه به منطقه، و اینکه تا چی حد میخواهیم دخیل باشیم اهمیت دارد."

جنگ داخلی و برگشت طالبان

جنرال مک کرستل می گوید افغانها به خاطر از برباد رفتن دست آورد های یک دهۀ گذشته نگران اند. او افزود "فکر نمی کنم که یک فرد عادی افغان، از برگشت طالبان زیاد نگران باشد، بلکه وحشت آنان از شعله ور شدن جنگ داخلی و به قدرت رسیدن دوباره جنگ سالاران میباشد."

مک کرستل – که در جمع خبرنگاران و پژوهشگران در واشنگتن صحبت می کرد – می گوید که به نفع ایالات متحده است تا در راستای استحکام ثبات در منطقه بیشتر تلاش کند. او افزود اگر افغانها، به آینده امیدوار شده و در مورد اطمینان حاصل کنند، هم ارتش پولیس ملی شان می تواند در مقابل شورشیان مقاومت کند و هم مردم دست و پاچه نشده و سرمایه های خود را به خارج انتقال نخواهند داد.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG