لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا گزارش استخباراتی مرگ خاشقجی را نشر کرد


ایالات متحده نسخهٔ گزارش غیرمحرم استخباراتی را امروز ۲۶ فبروری (هشتم حوت) نشر کرد که ولیعهد عربستان سعودی، شهزاده محمد بن سلمان را به مرگ جمال خاشقجی، خبرنگار سعودی متهم می‌‌کند.

خاشقجی، باشندهٔ امریکا بود و فرزندان او شهروندان ایالات متحده اند.

خاشقجی که یکی از نویسندگان واشنگتن پوست بود، به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۱۸ به فریب به قنسولگری عربستان در استانبول خواسته شد؛ جاییکه بر اساس گزارش‌‌ها توسط افراد وابسته به ولیعهد عربستان کشته شد.

جسد خاشقجی از بین برده شد و بقایای او نیز یافت نشد.

در گزارش آمده است که شهزاده محمد بن سلمان بازداشت یا کشتن جمال خاشقجی خبرنگار و منتقد ولیعهد عربستان سعودی را منظور کرده است.

ریاض در ابتدا این اتهامات را رد می‌کرد اما در نهایت پذیرفت که خاشقجی اشتباهاً در یک عملیات غیراصولی کشته شد، اما دست داشتن محمد بن سلمان را در آن رد کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده دیروز با سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی از طریق تلیفون صحبت کرد.

قصر سفید در بیانیه‌ای گفت که دو طرف در بارهٔ امنیت منطقه‌ و تعهد ایالات متحده برای کمک به عربستان سعودی در دفاع از خاک خود در برابر گروه‌های تحت حمایت ایران، صحبت کردند.

با وجود آنکه اعلامیهٔ قصر سفید از رهایی چندین فعال امریکایی‌ سعودی تبار یاد آوری کرده است، اما در مورد خاشقجی ذکری به میان نیاورده است.

ادارهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین، تقاضای قانونگذاران را برای نشر نسخهٔ غیر محرم این گزارش در حالی رد کرده بود که قصر سفید فروشات تسلیحات به عربستان و متحدین آن را در جریان تنش‌های امریکا با ایران اولویت بندی کرده بود.

XS
SM
MD
LG