لینک های دسترسی

Breaking News

طوفان شدید، انتقال واکسین کووید۱۹ را در امریکا مختل کرده است


طوفان شدید زمستانی، سرمای طاقت فرسا و قطع جریان برق در بیش از ۲۰۰۰ مرکز تطبیق واکسین کووید۱۹ در ایالات متحده، انتقال کم و بیش شش میلیون دوز واکسین را به ۵۰ ایالت امریکا در یک هفتۀ گذشته مختل کرده است.

از تاریخ ۱۴ فبروری تا کنون طوفان شدید توام با برفباری شمار زیاد ایالت‌های امریکا را زیر گرفته و ایالت گرمسیر تکزاس را زیر لحاف سفید برف پوشانده و سبب قطع جریان برق به میلیون‌ها نفر شده است.

این وضعیت غیرمترقبۀ طبیعی، تلاش‌های حکومت جو بایدن را برای تطبیق واکسین با چالش روبرو کرده است. آقای بایدن تعهد کرده بود که در صد روز نخست ریاست جمهوری وی ۱۰۰ میلیون نفر در امریکا واکسین خواهند شد.

پیش از وقوع طوفان و در روزهای نخست ماه فبروری ظرفیت تطبیق واکسین کووید۱۹ در ایالات متحده به بیش از یک و نیم میلیون دوز در روز افزایش یافته بود، اما آمار تطبیق واکسین در هفتۀ گذشته به گونۀ چشمگیر افت داشته است.

اندی سلاویت، مشاور ارشد قصر سفید گفته است که با بهبود قسمی وضعیت آب و هوا، روز جمعۀ گذشته ۱.۴ میلیون دوز واکسین کووید۱۹ به مراکز تطبیق در سرتاسر ایالات متحده توزیع شد. او گفت: "در نظر داریم که تمام دوزهای اضافی که [به دلیل طوفان] انبار شده است، در جریان هفتۀ آینده منتقل شود."

طوفان هفتۀ گذشته سبب اخلال کار یک مرکز بسته‌بندی واکسین کووید۱۹ شرکت مودرنا نیز شده بود. همچنین برفباری سنگین و انسداد جاده‌ها، انتقالات میان مراکز تولید، توزیع و انتقال واکسین‌کووید۱۹ را مختل کرده بود.

واکسین‌های کووید۱۹ شرکت‌های مودرنا و فایزر-بیوان‌تک باید در درجۀ حرارت بسیار پایین نگهداری شوند و نگرانی وجود داشت که مبادا قطع جریان برق سبب خراب شدن واکسین‌ها شود. اما به گفتۀ آقای سلاویت در جریان یک هفته تاخیر، حتا یک دوز واکسین هم صدمه ندید.

مشاور ارشد قصر سفید گفت: "واکسین‌ها در کارخانه‌ها و مراکز مان مصوون و درست نگهداری شده اند، همه آماده اند تا به محض بهبود وضعیت آب و هوا منتقل و توزیع شوند."

اخلال در روند انتقال واکسین بیش از هر جای دیگر در ایالت مسه‌چوستس وخیم بود، تا جاییکه چارلی بیکر والی آن ایالت برای انتقال و مصوون نگه‌داشتن دوزهای واکسین که در ایالت‌های کنتکی و تنیسی گیر مانده بودند، گارد ملی را اعزام کرد.

XS
SM
MD
LG