لینک های دسترسی

Breaking News

سوپر بول، بزرگترین رویداد ورزشی امریکا و حاشیه‌های جالب آن


سوپر بول، بازی نهایی فوتبال امریکایی، شام یکشنبه (سوم فبروری) در شهر اتلانتای ایالات جورجیا برگزار می‌شود و میلیون‌ها نفر در امریکا آن را تماشا خواهند کرد.

رقابت نهایی میان دو تیم برتر فوتبال امریکایی هر سال در شهری متفاوت برگزار می شود. شهری که تیمی در لیگ ملی فوتبال امریکا دارد. اهمیت و حساسیت این رقابت، ریشه در نام آن دارد؛ سوپر بول.

تا ساعاتی دیگر تیم‌های نیو انگلند پاتریوتز و لاس انجلس رمس به مصاف هم می‌روند. سوپر بول به گونۀ سنتی در نخستین یکشنبه ماه فبروری برگزار می‌شود.

رقابت نهایی فوتبال امریکایی، نه تنها در حوزۀ ورزش بلکه به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و هنری نیز اهمیت دارد.

یکشنبه سوپر بول شاهد بیشترین میزان گردهم‌آیی‌های دوستانه و مهمانی‌های خانوادگی در خانه‌ها- معمولاً خانه کسی که بزرگترین تلویزیون را دارد- و همچنین در بارها و رستوران‌ها است.

بازی سوپر بول در ایالات متحدۀ امریکا پرتماشاگرترین رویداد ورزشی سال و در میان پربیننده‌ترین رویدادهای جهان است.

هر سال، یکی از شبکه های شاخص تلویزیونی امریکا، بازی را به نمایش می‌گذارد.امسال سی‌بی‌اس بازی را به نمایش می‌گذارد و سال گذشته نیز شبکه ان‌بی‌سی، نخستین شبکۀ عمده رادیو تلویزیونی امریکا سوپر بول را پخش کرد.

پیشینۀ سوپر بول

شاید برخی بیاندیشند که سیاست و ورزش به ندرت جمع می شوند اما اگر فکر تیودور روزولت، بیست و ششمین رئیس جمهور ایالات متحده نبود، شاید سوپر بالی درکار نبود.

در سال ۱۹۰۵، چهارمین سال دور نخست ریاست جمهوری روزولت، ۱۸ بازیکن فوتبال امریکایی به سبک آن دوران که از فرط خشونت شبیه میدان نبرد بود تا ورزش یا سرگرمی، جان باختند.

کشته شدن شمار زیادی از بازیکنان این ورزش، رئیس جمهور روزولت را بر آن داشت که به سبب آنچه خود "علاقه وافر به فوتبال امریکایی و نجات آن" عنوان کرد، نشستی با محور فوتبال در قصر سفید تشکیل دهد و از تعدادی از کارشناسان و مربیان شاخص فوتبال و چند استاد دانشگاه‌های معتبر کشور برای شرکت در آن نشست دعوت کند.

همفکری صاحب نظران فوتبال در این نشست، به کوشش آنان برای وضع و اعمال فهرستی از قوانین برای این بازی انجامید تا از صیانت از جان و سلامت بازیکنان، اطمینان خاطر حاصل شود.

در پی تحولی که در قوانین بازی فوتبال امریکایی رخ داد و به دنبال سال‌ها تجربه بازی، نخستین رقابت رسمی سوپر بول به شکل امروزی آن، در۱۹۶۷ برگزار شد.

اجرای موسیقی زنده

یکی از مهمترین بخش های سوپر بول، اجرای موسیقی آن است که در دو بخش اجرا می‌شود.

پیش از آغاز بازی، یکی از خوانندگان مطرح امریکا سرود ملی ایالات متحده را می خواند. در بین دو نیمۀ بازی نیز خواننده یا گروهی اجرای موسیقی و رقص دارند که معمولاً نیم ساعت طول می کشد.

کمیسیون لیگ ملی فوتبال حرفه ای امریکا، خواننده یا گروه های موسیقی را برای اجرای پیش از بازی و همچنین اجرای زنده موسیقی در نیمه بازی برمی‌گزیند.

این هنرمندان برای اجرایشان یک دالر هم دریافت نمی‌کنند و افتخار و اعتبار روی صحنه رفتن در مهمترین رویداد اجتماعی سال برایشان مهمتر است، تنها یک دسته تکت تماشای بازی را دریافت می‌کنند.

خوانندگانی چون مایکل جکسن، ماریا کری و لیدی گاگا از جمله اجرا کنندگان برنامه در میان نیمۀ سوپربول بوده اند.

انتخاب هنرمندان نیمۀ بازی معمولاً پر حرف و حدیث و پرحاشیه است. بعضی تا آنجا پیش می روند که علناً می گویند خوانندگان به لیگ ملی فوتبال امریکا رشوت می دهند تا انتخاب شوند. اتهامی که بسیاری از جمله خود نهاد انتخاب کننده، آن را رد می‌کنند.

امسال سرود ملی بازی سوپر بول را "گلادیس نایت" می‌خواند و مارون۵ گروه پاپ راک پرآوازۀ امریکایی، با همرایی دو رپر؛ تراویس اسکات و بیگ بوی، موسیقی نیمه بازی را اجرا می‌کنند.

اشتهارات پرهزینه

یکی از بخش های مهم دیگر، اشتهارات و اعلانات متنوع و جالب تبلیغاتی سوپر بول است. شرکت ها رقابت شدیدی دارند و اساساً برخی از آنها آگهی ویژه ای برای آن می سازند.

هزینۀ نشر اعلانات تجارتی در زمان پخش سوپر بول، بسیار بلند و باور نکردنی است. چونکه تخمین زده می شود که این بازی را کم از کم ۱۰۰ میلیون نفر تنها در ایالات متحده تماشا می‌کنند.

شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس– که بازی امسال را پخش می‌کند- می گوید که بازی امسال پربیننده ترین برنامه تلویزیونی شناخته خواهد شد و آگهی دهندگان برای هر سی ثانیه نشر اعلان و تبلیغات شان به طور متوسط ۵.۲۵ میلیون دالر پرداخت خواهند کرد، که حدود ۱۷۵ هزار دلار در ثانیه می‌شود.

این آگهی‌ها و اعلانات به گونۀ خاص برای بازی سوپر بول ساخته می‌شوند و تنها یک بار در سال به نمایش در می‌آیند، اما پیش و پس از بازی روز یکشنبه، این آگهی‌ها روی اینترنت قرار می‌گیرند و مخاطبان بسیاری را جلب می کنند.

رقابت فشرده میان شرکت‌های بزرگ برای تولید جذابترین آگهی، از مختصات دیگر سوپر بول است. بهترین آگهی را رأی مردم و شمار تماشاگران آن تعیین می‌کنند، هر چند برنده قطعی برای این رقابت در کار نیست.

اغلب کارخانه‌ها و مراکز گوناگون تولید و عرضه کالا و خدمات، عملاً بیشترین تلاش خود را مصروف تولید آگهی مخصوص سوپر بول می کنند، از این رو است که خلاقیت بخش بازاریابی این مراکز، در این زمان از سال نمود می یابد.

یکی از نمونه‌های هزینه کلان آگهی، مبلغ ۱۵ میلیون دالری بود که شرکت تولید کننده پودر رختشویی تاید در سوپر بول سال گذشته خرج خرید چهار تبلیغ کرد.

بسیاری از تماشاگران سوپر بول که هوادار تیم خاصی نیستند یا حتی به دنبال کردن بازی نیز چندان علاقه ای نشان نمی دهند، تنها به عشق تماشای آگهی‌های جذاب آن پای تلویزیون می نشینند.

عوارض صحی

سرانجام توجه و علاقۀ وافر به تماشای مسابقه سوپر بول، گاهی عفونت مثانه است.

تازه‌ترین یافته‌های شماری از مراکز درمانی امریکا حاکی است که از عواقب پدیده سوپر بول، مراجعه شهروندان به مراکز درمانی است که از ناراحتی ناشی از عفونت مثانه شکایت دارند.

داکتران گفته اند که به دلیل پرهیز بینندگان مشتاق و هیجان زده از رفتن به تشناب و تخلیۀ مثانه، دلیل عمدۀ این مشکل است. این معضل، در جذابیت آگهی‌ها ریشه دارد؛ به همین سادگی.

طی برنامه‌های عادی تلویزیونی، اغلب بینندگان در زمان پخش آگهی به تشناب می‌روند، اما اعلانات گیرا که در طول مسابقه سوپر بول پخش می شود، بینندگان را مسحور می کند و آنها را از رفتن به تنشان باز می‎دارد.

این از سویی و نوشیدن مشروبات الکولی به ویژه بیر از سوی دیگر، دلیل بروز ناراحتی مثانه در میان شماری از دوستداران سوپر بول است، رقابتی که سه تا چهار ساعت طول می‌کشد.

XS
SM
MD
LG