لینک های دسترسی

Breaking News

اندونیزیا درگیر تهدید جهادی ها


طرفداران دولت اسلامی در اندونیزیا
طرفداران دولت اسلامی در اندونیزیا

حکومت اندونیزیا با سرعت به سرکوبی تهدید دهشت افگنان پرداخته است.

در حالیکه طغیان جهادی ها در سوریه و عراق تشدید میآبد، بزرگترین کشوریکه اکثریت آن را مسلمانان تشکیل می دهد، در مورد تندروان اسلامگرا تجدید نظر می کند.

در کوچه های جاکارتا و سراسر منطقه جاوا، گروه کوچکی از افراطگرایان تندرو به طور آشکار وفاداری خود را از گروه افراطی دولت اسلامی اعلام کرده و هزاران نفر دیگر خواست شان را از طریق صفحات شبکه های اجتماعی، نشر کرده اند.

حمایت از گروه تندرو دولت اسلامی

ابوبکر باعشیر، واعظ تندرو که در زندان به سر می برد، نیز تعهد و وفاداری اش را از خلافت اسلامی اعلام کرد و عکس هایش از طریق وب و صفحات اجتماعی به نشر رسید.

حکومت اندونیزیا به سرعت اقدام به پاکسازی این انکشافات کرد. در اوایل ماه جاری، حکومت آن کشور فعالیت گروه های تندرو را منع قرار داد.

جاکارتا می گوید که گروه تندرو دولت اسلامی عراق و شام یا داعش در مخالفت با عقاید تعدد حزبی اندونیزیا قرار دارد و وب سایت های را که موضوعات مرتبط به آن را نشر کند، مسدود خواهد کرد.

سری یونن تو، از اداره ملی مبارزه با دهشت افگنی اندونیزیا، روز چهار شنبه گفت که جنگجویان اندونیزیایی که از سوریه دو باره بر می گردند، تحت مراقبت می باشند. یونن یو، این افراد برگشت شده از سوریه را به نام فارغین جهاد یاد کرد.

آقای یونن گفت زمانیکه مسله "داعش در شرق میانه به پایان می رسد و بعد آنان دو باره به اندونیزیا برمی گردند، ما باید آماده باشیم."

به باور وی با توجه به تجربه با جنگجویان افغان و مورو "نمی خواهند که فارغین داعش در اندونیزیا و ایران، مثل آنان باشند."

افراد عمده که در عقب حملات دهشت افگنی در اندونیزیا قرار داشتند مثل بم گذاری های سال ۲۰۰۲، به صورت مستقیم توسط جبهه آزادی اسلامی موروی فلیپین، و در دهه ۸۰ و ۹۰در افغانستان آموزش دیده بودند.

در یک دهۀ گذشته، حکومت اندونیزیا به صورت موفقانه گروه های تندرو مثل جماعت اسلامی را از هم متلاشی کرد و اکثر تندروان که در رده های بالا قرار داشتند، کشته و یا هم زندانی شدند.

جلب جهادی ها با دولت اسلامی

توفیق اندری، رئیس انستیتوت تامین صلح بین المللی، می گوید که گروه ها نه بلکه افراد جهادی، بزرگترین تهدید محسوب مر گردند.

آقای اندری گفت"بسیاری از جهادی های اندونیزیا انگیزه های شخصی دارند که الزاماً توسط رهبران برانگیخته نمی شوند."

رئیس انستیتوت تامین صلح بین المللی می گوید که معلومات کامل را از طریق انترنیت مثل صفحات فیس بوک و تویتر به دست می آروند که برای تصمیم گیری آنان کافی بوده و "جهادی های آزاد فقط به خاطر به دست آوردن پول است."

حکومت اندونیزیا باور دارد که ۳۰ اندونیزیایی با دولت اسلامی سوریه یکجا شده است، ولی شماری از تحلیلگیران می گویند که تعداد این افراد به ۲۰۰ تن می رسد.

عدم همآهنگی میان ادارات و وزارت خانه ها به شماری از افراد شرایطی را فراهم کرده تا تکت سفر به ترکیه را خریداری کنند و بعد از راه سرحد زمینی داخل سرویه گردند.

گرچه شمار شهروندان اندونیزیایی که در منازعات سوریه سهم می گیرند، اندک است اما تاد ایلیوت، یک تحلیلگر امور دهشت افگنی مقیم جاکارتا، می گوید که برگشت جهادی ها در دراز مدت، تهدید جدید به شمار می رود.

آقای ایلیوت به این باور نیست که تهدید فوری از برگشت جهادی ها وجود داشته باشد که از مهارت های شان استفاده کنند و دست به حملات دهشت افگنی بزنند.

ولی اضافه می کند که در حقیقت "مهارتی که آنان آموخته اند، به سایر جوانان جهادی و سایر گروه ها انتقال می دهند و اینجاست که خطر به وجود میآید."

مقامات اندونیزیایی تهدید کرده اند که تابیعت آنعده افرادی را که به همکاری و حمایت شان از دولت اسلامی ادامه می دهند، سلب کرده و شهروندان که در آیندۀ نزدیک به شرق میانه سفر می کنند، تحت نظارت قرار خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG