لینک های دسترسی

Breaking News

محکمۀ عالی امریکا: ترمپ برنامۀ داکا را فسخ کرده نمی‌تواند


محکمۀ عالی ایالات متحدۀ امریکا حکم کرد که حکومت رییس جمهور دونالد ترمپ، قانون حمایت از فرزندان مهاجران غیرقانونی در امریکا، موسوم به داکا، را فسخ کرده نمی‌تواند.

در رای گیری روز پنج‌شنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) جان رابرتس، قاضی محافظه کار محکمۀ عالی امریکا به چهار قاضی لیبرال طرفدار حفظ داکا پیوست و در نهایت با پنج رای موافق و چهار رای مخالف تصمیم گرفته شد که داکا حفظ شود.

برنامۀ داکا یا "تاخیر اقدام در برابر کودکان پناهجو" که در سال ٢٠١٢ بر اساس فرمان اجرایی بارک اوباما، رییس جمهوری پیشین ایالات متحده، عملی شد، پناهجویان غیرقانونی مقیم ایالات متحده را که در کودکی توسط والدین شان به ایالات متحده آورده شده بودند، از اخراج اجباری معاف کرد و حتا در صورتی که واجد شرایط باشند، می توانندجواز کار دریافت کنند. شمار این پناهجویان در حال حاضر ۶۵۰ هزار نفر تخمین شده است.

رییس جمهور ترمپ با انتقاد از این تصمیم محکمۀ عالی امریکا در یک پیام تویتر آن را "سیاسی" و ضربه‌ای بر صورت کسانی خواند که به گفتۀ وی خود را "جمهوریخواه یا محافظه کار" خطاب می‌کنند.

اما اتحادیۀ آزادی‌های مدنی امریکا با نشر بیانیه‌ای از تصمیم محکمۀ عالی برای حفظ برنامۀ داکا استقبال کرد و از رییس جمهور ترمپ خواست تا پیکار در برابر پناهجویان را متوقف کند.

باراک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده نیز تصمیم عالی‌ترین مرجع قضایی ایالات متحده برای حفظ برنامۀ داکا را ستوده است.

آقای اوباما در یک پیام تویتر نوشت: "هشت سال پیش در همین هفته، ما جوانانی را از رد مرز شدن حفاظت کردیم که به عنوان بخش از خانوادۀ امریکایی ما رشد کرده بودند. امروز، برای آنان، خانواده‌هایشان و تمام مان خوشحالم. شاید دیدگاه متفاوت داشته و از هرجایی گرد هم آمده باشیم، اما آنچه ما را امریکایی می‌سازد، آرمان‌های مشترک مان است".

XS
SM
MD
LG