لینک های دسترسی

Breaking News

تندروان مظنون در کشمیر پنج نظامی هندی را کشتند


مقام‌های هندی گفته‌اند که تندروان مظنون روز دوشنبه ۱۱ اکتوبر (۱۹ میزان) پنج نظامی هندی را در کشمیر زیر ادارۀ هند کشتند.

دیوندر آنند، یک مقام نظامی هند به خبرگزاری فرانس پرس گفت که در این رویداد که در جریان عملیات تلاشی در نزدیکی "خط کنترول" به وقوع پیوست یک افسر و چهار سرباز هندی کشته شدند.

آقای آنند گفت که عملیات جستجو و تلاشی برای دستگیری تندروان مظنون در این ساحۀ کوهستانی ادامه دارد. به گفتۀ مقام‌های هندی دو تندرو مظنون نیز روز دوشنبه در کشمیر کشته شدند.

پس از اعلام استقلال هند و پاکستان در سال ۱۹۴۷، کشمیر میان این دو همسایۀ رقیب منقسم بوده و در چند دهۀ پسین، گروه‌های یاغی در کشمیر بر ضد نظامیان هندی جنگیده و خواستار استقلال کشمیر یا الحاق آن با پاکستان اند.

در درگیری‌های کشمیر ده‌ها هزار غیرنظامی، سرباز و شورشی جدایی طلب کشمیری کشته شده اند و هند همواره پاکستان را به حمایت از تندروان در کشمیر متهم کرده است.

اما از سال ۲۰۱۹ به اینسو و پس از سلب حق نیمه خودمختاری کشمیر زیر ادارۀ هند توسط حکومت به رهبری نرندرا مودی، حس خشم و انزجار جدایی طلبان و تندروان کشمیری نسبت به هند اوج گرفته است.

تنش‌ها در کشمیر در چند هفتۀ اخیر پس از تلفات غیرنظامیان شدت گرفته است. تنها در هفتۀ گشته هفت غیرنظامی کشمیری در حملاتی جان باختند که یک گروه تندرو ضد هندی مسوولیت آن را به دوش گرفت.

خشم مردم در کشمیر پنجشنبه گذشته پس از آن اوج گرفت که دو معلم در یک مکتب در این ساحه کشته شدند، همه‌ طرف‌های دخیل در قضیۀ کشمیر این رویداد را محکوم کردند.

این دو معلم، یکی هندو و دیگری سیک بود که در یک مکتب دولتی در کشمیر تدریس می‌کردند. کشته شدن این دو معلم، خاطرات تلخ دهۀ ۱۹۹۰ را تازه کرده است؛ زمانیکه صدها هندو سیک ساکن در کشمیر توسط تندروان کشته شده و هزاران خانوادۀ هندی و سیک مجبور به فرار از این ساحه شدند.

منابع امنیتی هند به خبرگزاری فرانس پرس گفته اند که پس از گلوله باری در مکتب، حدود ۶۵۰ باشندۀ کشمیر به ظن ارتباط با گروه‌های ممنوعۀ مذهبی و گروه‌های تندرو بازداشت شدند.

مقام‌های هندی گفته اند که کم از کم ۲۹ غیرنظامیان، به شمول کارمندان و اعضای احزاب سیاسی طرفدار هند، امسال در کشمیر کشته شده اند.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز شنبه گفت که عاملان این کشتارها و نیز نیروهای هندی که متهم به بدرفتاری با مردم به شمول آزار و اذیت، شکنجه و کشتارهای صحرایی اند، حساب اعمال شان را بدهند.

میناکشی گنگولی، مسوول دیدبان حقوق بشر برای جنوب آسیا با نشر بیانیه‌ای گفت: "کشمیری‌ها درخشونت بی‌‎پایان ناشی از حملات تندروان و بدرفتاری مقام‌های حکومتی و نیروهای امنیتی گیرمانده اند."

XS
SM
MD
LG