لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای عضویت ناتو؛ فنلند و سویدن می‌خواهد ترکیه را قانع سازند


فنلند و سویدن در تلاش برای کسب عضویت پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) می‌خواهند اختلافات شان با ترکیه را حل کنند، کشوری که مخالف پیوستن آنان با این پیمان بوده و صلاحیت ویتو را نیز دارد.

پیکا هاوستو، وزیر خارجهٔ فنلند، امروز ۲۴ می ( سوم جوزا) در نشست اقتصادی جهان در سویس گفت که برای حل مشکلات، از دپلوماسی استفاده کرده و نمایندگاه شان از سویدن و فنلند را فردا به انقره می‌فرستند.

ترکیه می‌گوید که این دو کشور به اعضای حزب کاگران کردستان پناه داده اند، گروهی که انقره و متحدین غربی آن آنرا دهشت افگنی شناسایی کرده اند.

این در حالی است که پدرو سانچز، صدر اعظم اسپانیا،گفت که فنلند و سویدن در نشست ماه جون متحدین ناتو اشتراک خواهند داشت.

وزارت خارجهٔ ترکیه گفته است که سخنگوی ریاست جمهوری و معاون وزیر خارجهٔ این کشور با نمایندگان فنلند و سویدن ملاقات خواهند کرد.

یک رسانهٔ محلی ترکیه از مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه، نقل کرده که گفته است انقره مسوده‌ای از یک توافقنامه‌ را آماده کرده است که با این کشور ها آنرا به بحث خواهد گرفت.

آقای چاوش اوغلو گفته است که انقره می‌خواهد "تضمین‌های رسمی و امضا شده وجود داشته باشد نه امیدواری‌ها".

انقره همچنان اتهام وارد کرده است که این دو کشور حامیان فتح الله گولن را نیز پناه داده اند، روحانی مستقر در امریکا که ترکیه می‌خواهد در ارتباط به کودتاه ناکام سال ۲۰۱۶ او را بازداشت کند.

پیش از این، ایالات متحده از درخواست فنلند و سویدن برای کسب عضویت ناتو استقبال کرده و گفته بود که مطمین است مشکل موجود با ترکیه حل خواهد شد.

روسیه با این اقدام سویدن و فنلند مخالفت کرده و آنرا "اشتباه" خوانده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که غرب نباید هیچ توهمی داشته باشد که گویا مسکو گسترش ناتو به سویدن و فنلند را به سادگی تحمل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG