لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: از درخواست عضویت فنلند و سویدن در ناتو حمایت می‌کنیم 


 درخواست‌های فنلند و سویدن برای کسب عضویت ناتو
درخواست‌های فنلند و سویدن برای کسب عضویت ناتو

ایالات متحده به روز چهارشنبه ۱۸ می (۲۸ ثور) از درخواست سویدن و فنلند برای کسب عضویت پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) حمایت کامل خود را اعلام کرده گفت که در مقابل تهدید روسیه در کنار این کشورها خواهد ایستاد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده ساعاتی پس از آن که فنلند و سویدن درخواست‌‌های شان را به ناتو ارایه کردند،‌ گفت که از این تصمیم استقبال می‌کند و با سایر اعضای ناتو و کانگرس ایالات متحده کار خواهد کرد تا این روند به سرعت به پیش برود.

رییس جمهور بایدن قرار است به روز پنجشنبه ۱۹ می با سایولی نینیستو، رییس جمهور فنلند و ماگدالینا اندرسن، صدر اعظم سویدن در قصر سفید ملاقات کند.

در این حال، لوید آستن، وزیر دفاع امریکا امروز در واشنگتن با پیاتر هولتکویست، همتای سویدنی‌اش ملاقات کرد. آقای آستن گفت که در انتظار همکاری سویدن در پیمان اتلانتیک شمالی خواهد بود.

آقای هولتکویست گفت: "زمان آن فرا رسیده است که دموکراسی‌های اروپا و امریکای شمالی در مقابل پرخاشگری آشکار روسیه در کنار هم بایستند."

یک مقام دفاعی امریکا گفت که لوید آستن تصریح کرد که ایالات متحده با اردوی سویدن راحت است و خرسند خواهد بود در مورد امنیت و قابلیت‌هایی که این کشور ممکن به آن نیاز داشته باشد بحث کند.

روسیه با این اقدام سویدن و فنلند مخالفت کرده و آنرا "اشتباه" خوانده است. وزارت خارجه روسیه هشدار داده است که غرب نباید هیچ توهمی داشته باشد که گویا مسکو گسترش ناتو به سویدن و فنلند را به سادگی تحمل خواهد کرد.

روسیه پیش از تهاجم نظامی بر اوکراین از ناتو و امریکا خواسته بود که عضویت اوکراین در این پیمان را نپذیرند و شمار نیروهای ناتو را به کشورهای همسایهٔ روسیه افزایش ندهند.

در کنار روسیه، ترکیه نیز با پیوستن فنلند و سویدن با ناتو اظهار مخالفت کرده است. این کشور منحیث عضو این پیمان حق ویتو را نیز دارد.

نشست روز چهارنشنبه نمایندگان کشورهای عضو ناتو در بروکسل نتوانست روی آغاز مذاکرات برای عضویت فنلند و سویدن به توافق برسد.

ترکیه این دو کشور، به ويژه سویدن را به پناه دادن به اعضای حزب کارگران کردستان متهم کرده است؛ گروهی که انقره و متحدین غربی آن، آن را تروریست می‌پندارند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا امروز با مولود چاوش اوغلو، وزیر خارجهٔ ترکیه به منظور تصریح همکاری‌های قوی منحیث شرکا و هم پیمانان ناتو، ملاقات کرد.

اما جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید گفت که ادارهٔ‌ جوبایدن مطمین است که به نگرانی‌های ترکیه رسیدگی خواهد شد و فنلند و سویدن با ناتو خواهند پیوست.

اردوی فنلند از بیش از ۷۵ سال به اینسو غیرمنسلک بود و این اقدام، تحول بی سابقه‌ای را در بخش سیاست نظامی این کشور نشان می‌دهد.

سویدن نیز از بیش از ۲۰۰ سال است که اردوی مستقل دارد، اما اکنون تصمیم گرفته است عضو ناتو شود.

XS
SM
MD
LG