لینک های دسترسی

Breaking News

بازخوانی اندیشه های امیرعلی شیر نوایی


سمپوزيم ملی تجلیل از پنجصد و هشتادمین سالروز تولد امیرعلی شیر نوایی شاعر و وزیر دانشمند دوره تیموریان در ولایت هرات برگزار شد.

این برنامه تحت عنوان سیمینار بین المللی بازخوانی اندیشه های امیرعلی شیر نوایی با حضور مهمانانی از کشورهای اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرغیزستان، ایران، آذربایجان و ترکیه و بیش از یک هزار مهمان داخلی روز چهارشنبه هفتم اپریل (۱۸ حمل) گشایش یافت.

رییس‌جمهور غنی که در مراسم افتتاح این سمپوزیم به‌گونه آنلاین صحبت می‌کرد، تجلیل از امیرعلی‌ شیر نوایی را تجلیل از یک فصل مهم برای گسترش همکاری‌های منطقه‌ای خواند.

آقای غنی گفت کشورهای منطقه در محور همکاری منطقوی می‌توانند جایگاه و عظمت گذشته را احیا کنند .

در ادامه طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز گفت برنامه های فرهنگی از این دست می‌تواند بن‌بست های فرهنگی و سیاسی را بشکند.

آقای زهیر همچنان گفت این سمپوزیم در کنار جنبه‌های علمی و تحقیقی می‌تواند باعث معرفی بیش‌تر بناها و آثار تاریخی کشور شده و به نحوی به رشد صنعت توریزم کمک کند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همچنان گفت این وزارت برای بیرون رفتن از بحران فرهنگی در کشور در جریان سال ۱۴۰۰ شمسی دست‌کم صد برنامه فرهنگی را روی دست گرفته‌ که سمپوزیم امیرعلی شیرنوایی اولین آن است.

عصمت الله ایرگشف، نماینده خاص رییس جمهور اوزبیکستان نیز سمپوزیم امیر علی شیر نوایی را پل ارتباطی بین اوزبیکستان و افغانستان خوانده گفت حکومت و مردم این کشور در تلاش اند تا برای تامین صلح در افغانستان به گونه‌ٔ فعالانه کار کنند.

آقای ایرگشف همچنان گفت به زودی یک نمایندگی سیاسی این کشور را در ولایت غربی هرات برای ارایه خدمات قنسولی به شهروندان افغان، افتتاح خواهند کرد.

قرار است سمپوزیم و کنفرانس بین‌المللی امیرعلی شیرنوایی برای سه روز پیرامون شخصیت، جایگاه و کارکردهای این شاعر و نویسنده دوره تیموریان با حضور نویسندگان، پژوهشگران، نوایی‌شناسان و محققین از یازده کشور در هرات ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG