لینک های دسترسی

Breaking News

ارگ برای 'رفع نگرانی' نمایشگاه گنجینۀ باختر را برگزار کرد


آثار باستانی موجود در گنجینۀ باختر در نمایشگاهی در قصر چهارچنار ریاست جمهوری افغانستان به نمایش گذاشته شد.

ارگ با نشر خبرنامه‌ای گفته است که بر اساس فیصلۀ کابینه "به خاطر رفع نگرانی هموطنان از عدم مصوونیت آثار گنجینۀ باختر" این نمایشگاه عصر چهارشنبه دهم فبروری (۲۲ دلو)با حضور اعضای کابینه و شورای ملی، فعالان مدنی و رسانه‌ای برگزار شد.

پیش از این میر رحمان رحمانی، رییس ولسی جرگۀ افغانستان گفته بود که گنجینۀ باختر که در بانک مرکزی افغانستان نگه‌داری می‌شود، مصوون نیست و به یکی از کشورهای معتبر جهان منتقل شده و در آنجا به گونه امانت نگهداری شود.

در واکنش، ارگ این اظهارات آقای رحمانی را "تاسف‌آور"، "غیر مسوولانه" و "خلاف منافع علیای" افغانستان خواند و گفت: "حکومت افغانستان نه تنها از این گنجینۀ تاریخی مسوولانه حفاظت می‌کند، بلکه این گنجینه را به عنوان معرف تاریخ و هویت افغانستان چندین بار در پایتخت‌های مشهور جهان به نمایش گذاشته و عواید قابل ملاحظه به خزانه دولت از این طریق به دست آمده است."

محمد فهیم رحیمی، رییس موزیم ملی افغانستان در نمایشگاه روز چهارشنبه در مورد تاریخچه گنجینۀ باختر، ارزش تاریخی و فرهنگی آن و عواید به‌دست آمده از نمایش آن در کشورهای مختلف جهان، به بازدید کنندگان معلومات داد.

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در اوایل سال جاری خورشیدی گفته بود که گنجینه باختر پس از ۱۳ سال نمایش در برخی کشورهای جهان دوباره به این کشور برگردانده شده است.

بر اساس معلومات مقام‌های وزارت اطلاعات و فرهنگ، پس از نمایش این گنجینه در ۱۳ کشور، بیش از ۳۱۴ میلیون افغانی به حساب عواید دولت واریز شده است.

این گنجینه در سال ۱۹۷۸ توسط باستان شناسانی که در جستجوی آثار عتیقۀ دوران برونز بودند، در نزدیک شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان کشف شد. باستانشناسان صندوق‌هایی را یافتند که مملو از آثار طلایی بود که قدامتش به دوران باختری می‌رسد.

XS
SM
MD
LG