لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکره کنندۀ مخالف اسد: حکومت از مذاکرات سیاسی هراس دارد


آرشیف: نصر حریری رئیس مذاکره کنندگان مخالف حکومت اسد در ژینو
آرشیف: نصر حریری رئیس مذاکره کنندگان مخالف حکومت اسد در ژینو

رئیس هیات گروه مخالف حکومت سوریه، روز سه شنبه حکومت اسد را به توقف مذاکرات صلح متهم کرده به خبرنگاران گفت که آنان "آمادۀ مذاکرات" بودند.

نصر حریری گفت "آنچه رژیم اسد از آن بیشتر هراس دارد، همانا مذاکرات سیاسی است."

این اظهارات آقای حریری در پایان روز نخست هشتمین دور مذاکرات صلح سوریه در ژینو بیان شد که بدون حضور نمایندگان حکومت بشارالاسد آغاز گردید.

اما مقامات حکومت اسد گفته اند که نمایندگان آنان روز چهارشنبه ۲۹ نوامبر در مذاکرات شرکت خواهند کرد. یک مقام حکومت سوریه که نخواست نامش افشا گفت که ریاست هیات را نمایندۀ سوریه در ملل متحد به عهده خواهد داشت.

ستیفن دی میستورا، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای حل بحران سوریه گفته است که "هیچ پیش شرطی را از هیچ گروهی قبول نخواهد کرد" و افزوده است که مذاکرات براساس قطعنامۀ ۲۰۱۵ شورای امنیت برای انتقال سیاسی در سوریه، برگزار خواهد شد.

مخالفین حکومت اسد گفته اند که "بدون هرگونه پیش شرطی" داخل مذاکرات خواهند شد؛ اما، موقف خود را مبنی بر کناره گیری بشارالاسد در آغاز هرگونه دورۀ انتقالی برای حل و فصل موفقیت آمیز جنگ داخلی آن کشور، حفظ کرده اند.

جنگ داخلی، سوریه را به ویرانۀ مبدل کرده و صدها هزار کشته و میلیون ها بیجا شده برجا گذاشته است.
جنگ داخلی، سوریه را به ویرانۀ مبدل کرده و صدها هزار کشته و میلیون ها بیجا شده برجا گذاشته است.

حریری گفت که شکل گیری دوبارۀ هیات مخالفین در ژینو، هرگونه بهانه را برای حکومت اسد و روسیه – حامی عمدۀ دیپلوماتیک آنان، برای دوری جستن از مذاکرات ملل متحد، برطرف ساخته است.

آقای دی مستورا، قبل از آغاز این دور مذاکرات گفت "لحظه بیان حقایق در مورد پایان دادن جنگ در سوریه فرا رسیده است".

نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای حل بحران سوریه گفت که نمایندگان حکومت بشارالاسد و شورشیان سوری فرصت خواهند داشت تا برای نخستین بار مستقیماً با هم ملاقات کنند.

اما الکسی برودافسکین، سفیر روسیه در ژینو در بارۀ این مذاکرات کمتر ابراز خوشبینی کرده است.

آقای برودافسکین گفت که روسیه از این "فرصت" قدردانی می کند "اما در عین زمان در مورد اینگونه چارچوب ها شک و تردید داشته و آن را یک شیوۀ عملی نمی پندارد".

حکومت سوریه با حمایت هوایی و نظامی روسیه و ایران توانسته است علیه مخالفین دمشق در میدان جنگ، در یک سال اخیر موفقیت های به دست آورد.

مقامات ایالات متحده و بریتانیا، قبل از آغاز این مذاکرات به روز سه شنبه در ژینو، از آن مذاکرات حمایت شان را اعلام کرده اند.

XS
SM
MD
LG