لینک های دسترسی

Breaking News

حملۀ مشترک امریکا و ممالک عرب بر سوریه


در این حملات از میزاییل های نوع توماهاک نیز استفاده شد
در این حملات از میزاییل های نوع توماهاک نیز استفاده شد

موج نخست حملات هوایی ایالات متحده و متحدین عرب آن با هدف قرار دادن مواضع گروه دولت اسلامی یا داعش، جبهۀ نوی را در جنگ با این گروه دهشت افگن گشود.

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امروز سه شنبه پیش از عزیمت به سوی نیویارک برای اشتراک در مجمع عمومی ملل متحد، به گونۀ مختصر راجع به عملیات نظامی علیه گروه دولت اسلامی صحبت کرد. آقای اوباما گفت که این نبرد زمانگیر خواهد بود، ولی امریکا و متحدین اش راجع به آن مصمم اند.

رئیس جمهور اوباما ضمن آن که یاری و همکاری کشور های منطقه را در کارزار با گروه دولت اسلامی مهم خواند، افزود این حملات باید درسی باشد برای آنهایی که پناهگاه امن برای تندروان فراهم می سازند. آقای اوباما وعده سپرد که مبارزه با گروه تندرو داعش را با یاری متحدین، پیروزمندانه پایان خواهد داد.

نیرو های امریکایی و شماری از متحدین عرب آن دیشب بر سوریه حمله ور شده اند. هدف این حملات، حکومت بشارالاسد نه، بلکه گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش بوده که دامنۀ نفوذ آن در شمال عراق و سوریه گسترده است.

اما نقطۀ قابل توجه اینست که بر اساس ادعای دمشق، حکومت سوریه از آغاز این حملات آگاه ساخته شده بود. وزارت خارجۀ سوریه امروز با نشر اعلامیه ای افزود که نیرو های حکومتی آن کشور به حمله بر مناطق بمباران شده، ادامه خواهد داد. حکومت سوریه همچنان می گوید که با حکومت تحت رهبری شیعیان در عراق در کار مبارزه با داعش، به عالی ترین سطوح هماهنگی دارد.

حمله بر گروه خراسان

در کنار حملات ایتلاف بین المللی تحت رهبری امریکا بر سوریه، نیرو های ایالات متحده در یک اقدام جداگانه و یک جانبه، شبکۀ مرتبط با القاعده موسوم به گروه خراسان را در سوریه هدف قرار داده است.

ساعاتی پس از اعلام آغاز حملات هوایی بر مواضع گروه دولت اسلامی، مقامات پنتاگان یا وزارت دفاع ایالات متحدۀ امریکا گفتند که نیرو های امریکایی برای خنثی ساختن یک حملۀ قریب الوقوعی که ذریعۀ یک شبکۀ معروف به گروه خراسان طرح ریزی شده بود، حملات هوایی انجام دادند. جزییات بیشتری راجع به حملۀ طرح ریزی شدۀ این گروه داده نشده است.

حملات گستردۀ ایتلاف

نیرو های ایتلاف تحت رهبری ایالات متحدۀ امریکا که شامل کشور های اردن، عربستان سعودی، بحرین، قطر، و امارات متحدۀ عرب نیز می شود، دیشب برای نخستین بار حملات هوایی و راکتی را بر شماری از مناطق شمالی و شرقی سوریه آغاز کردند.

حکومت سوریه می گوید جان کری وزیر خارجۀ امریکا نامه ای را به دست وزیر خارجۀ عراق به دمشق فرستاده و حکومت اسد را آگاه ساخته بود که امریکا و متحدین آن قصد حمله بر مواضع گروه دولت اسلامی در سوریه را دارند.

قصر سفید در جریان چگونگی این حملات قرار داشته و معلومات تازه را با سران کانگرس در میان می گذارد. علاوه بر حملات هوایی، مواضع داعش در مناطقی به شمول رقه، ذریعۀ میزاییل های نوع توماهاک نیز آماج قرار می گیرد. هدف در این حملات، پناهگاه ها، نقاط فرماندهی و کنترول، و مراکز لوژستیکی داعش عنوان شده است.

علاوه بر مناطق حلب و رقه، یک پایگاه هوایی اشغال شده توسط تندروان داعش در شهرک "طبقه" و همچنان مواضع آنان در شهرک "تل ابیض" در نزدیکی مرز ترکیه نیز آماج حملات امریکا و متحدین آن قرار گرفت.

وزیر امور مطبوعات اردن به روز سه شنبه تأیید کرد که نیرو های هوایی آن کشور بر مواضع تندروان گروه دولت اسلامی حملاتی را انجام داده است. این مقام اردنی امروز در عمان به خبرنگاران گفت که برای جلوگیری از حمله بر سرحدات کشورش، حکومت اردن هر آنچه در توان دارد دریغ نخواهد کرد.

در عین حال سعی میرود ایران نیز در جنگ با گروه دولت اسلامی داخل ساخته شود. در حاشیۀ مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک، قرار است دیوید کمرون صدراعظم بریتانیه در دو روز آینده با حسن روحانی رئیس جمهور ایران ملاقات داشته باشد و از او خواستار کمک در نبرد علیه گروه دولت اسلامی شود. از زمان انقلاب اسلامی ایران تا کنون این نخستین باریست که رهبران ایران و بریتانیه دیدار میکنند. همچنان انتظار میرود آقای کامرون از رئیس جمهور روحانی تقاضا کند که از حمایت بشار الاسد رئیس جمهور سوریه دست بردارد.

تنش در ارتفاعات گولان

اردوی اسراییل امروز سه شنبه تأیید کرد که یک طیارۀ سوریه را بر فراز ارتفاعات گولان سرنگون ساخته است. مقامات اسراییلی ادعا دارند که این طیاره به گفتۀ آنها، وارد حریم هوایی اسراییل شده بود.

نظامیان اسراییل از دادن جزییات بیشتر در مورد چگونگی واقعه و نوعیت طیارۀ سرنگون شده، خود داری کرده اند.

ارتفاعات گولان منطقۀ مورد منازعه ایست که اسرائیل آن را ده ها سال قبل در جریان جنگ عرب – اسراییل از سوریه تصرف کرده بود. گرچه درزی های ساکن در ارتفاعات گولان خود را سوری می خوانند، اما از دیر زمانی تحت سلطۀ اسراییل اند.

در طول دهه های اخیر، وضعیت در ارتفاعات گولان همچنان شکنند باقی مانده و سرنگونی طیارۀ نظامی سوریه در این منطقه در چنین مقطع حساس، تحریک انگیز بوده می تواند.

XS
SM
MD
LG