لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه: نیروی بین المللی در سوریه حضور نخواهد داشت


ولید المعلم، وزیرخارجۀ سوریه
ولید المعلم، وزیرخارجۀ سوریه

سوریه روز دوشنبه ایدۀ گزمه زدن نیروهای خارجی را در چهار منطقۀ به اصطلاح "ساحات امن" رد کرد.

وزیر خارجۀ سوریه گفت که دمشق به توافقنامۀ آستانه که توسط روسیه، ایران و ترکیه امضا شده است، پابند خواهد ماند اما هشدار داد که هنوز "قبل از وقت است گفته شود که این توافقنامه موفق خواهد بود یا خیر."

ولید المعلم گفت "هیچ نیروی نظامی بین المللی تحت نظارت ملل متحد در سوریه حضور نخواهد داشت. تضمین کنندگان روسی واضح ساخته اند که در آنجا پولیس نظامی و مراکز نظارتی خواهد بود."

باوجودیکه آقای معلم واضح نساخت که هدفش پولیس نظامی کدام کشور است، اما به نظر می رسد اشارۀ وی به ناظرین روسی بوده است که از قبل در سوریه حضور دارند.

وزیرخارجۀ سوریه همچنان تعهد کرد که حکومت سوریه پاسخ هر گونه تخطی شورشیان را "قاطعانه" خواهد داد.

توافقنامۀ آتش بس نیمه شب جمعه به اجرا درآمد که در کل باعث کاهش خشونت ها شده است اما درگیری ها به ویژه در مناطق مرکزی سوریه جریان دارد.

شورای امنیت ملل متحد
شورای امنیت ملل متحد

رئیس شورای امنیت ملل متحد می گوید که روسیه خواهان رای گیری زودهنگام روی قطعنامه حمایت از توافقنامۀ سوریه است.

البیو روزبی، سفیر یوروگوای که ریاست شورا را به عهده دارد، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که روی متن قطعنامه "مشوره ها جریان دارد."

چندین دیپلومات دیگر شورای امنیت گفتند که رای گیری روز دوشنبه یا سه شنبه – که مسکو خواهان آن است، بسیار بعید به نظر رسیده و آنان خواهان توضیحات بیشتر در مورد "ساحات امن" اند.

ایالات متحده شامل توافقنامۀ ایجاد ساحات امن در سوریه نیست. وزیر دفاع امریکا گفت که کشورش روی پیشنهاد "ساحات امن" در سوریه عمیقاً غور می کند؛ اما، تاکید کرد که در این برنامه به شمول نحوۀ موثریت آن، سوالات زیادی بی پاسخ وجود دارد.

جیم متیس، حین سفر به کوپنهاگن که جهت شرکت در نشست گروه شامل در ائتلاف مبارزه علیه داعش می رفت به خبرنگاران گفت "ایالات متحده توافقنامه را از نزدیک بررسی خواهد کرد تا ببیند که کارا است یا خیر. آیا بر جنگ علیه داعش تاثیر خواهد داشت یا نه؟"

آقای متیس افزود "فکر می کنم جامعۀ جهانی در شکست دادن گروه داعش اتفاق نظر دارد."

آرشیف: نمای از درگیری ها در منطقۀ دیرالزور سوریه که در ۴۵۰ کیلومتری دمشق واقع است
آرشیف: نمای از درگیری ها در منطقۀ دیرالزور سوریه که در ۴۵۰ کیلومتری دمشق واقع است

وزیر خارجۀ سوریه گفت که هدف بعدی نیرو های حکومت "دیر الزور" است، جاییکه جنگجویان گروه داعش بخش های از آن شهر شرقی سوریه را که در کنترول حکومت اسد است و صد ها هزار نفر در آن مناطق زندگی می کنند، تحت محاصره دارند.

ولید المعلم تاکید کرد که حکومت اسد مصمم است تمام آن کشور را تحت کنترول خود در آورد که مناطق "مرز با عراق در اولویت قرار خواهد داشت."

آقای المعلم گفت که گزینۀ دیگر حکومت سوریه برای مذاکرات به بن بست رسیدۀ صلح، عملی سازی و اجرای "توافقات صلح و آشتی" در سرتاسر سوریه می باشد.

همچو توافقات در گذشته به تسلیمی مناطق شورشیان به نیرو های حکومت و متحدین آن انجامیده که اکثر پس از محاصرۀ درازمدت مناطق، شورشیان بااستفاده از دهلیز های امن، آن ساحات را به قصد مناطق تحت کنترول شان ترک کرده اند.

تخلیۀ مناطق تحت محاصره

گروه ناظر حقوق بشر مستقر در بریتانیا گفت که نزدیک به ۱۵۰۰ نفر انتظار می رفت تحت توافق داوطلبانه، روز دوشنبه ساحات حومۀ دمشق را ترک گویند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که حدود ۶۰ بس و امبولانس مربوط صلیب سرخ سوریه برای تخلیۀ آن مناطق در دسترس قرار دارد.

ده ها هزار سوری در مناطق تحت محاصرۀ اطراف دمشق، حمص و حلب که بزرگترین شهر سوریه است، زندگی می کنند و در ماه های اخیر تحت توافقنامۀ مشابهی، پذیرفته اند تا آن مناطق را ترک کنند. اما منتقدین می گویند که آن افراد مجبور ساخته شده اند به جای دیگری نقل مکان کنند.

جنگ سوریه که شامل ششمین سال خود شده است، صدها هزار کشته داده و میلیون ها سوری را در داخل و خارج آن کشور مجبور به ترک منازل شان کرده است.

XS
SM
MD
LG