لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ۱۳ نفر از اقلیت هزاره را در دایکندی کشته اند – عفو بین الملل


عفو بین الملل، گروه بین المللی مدافع حقوق بشری، طالبان را به کشتن ۱۳ نفر از اقلیت هزاره به تاریخ ۳۰ اگست در دایکندی متهم کرده است.

در گزارش تازه‌ای این نهاد که روز سه شنبه پنجم اکتوبر (۱۳ میزان ) نشر شد آمده است که ۱۱ سرباز تسلیم شده حکومت پیشین و دو غیر نظامی از جمله یک دختر ۱۷ ساله شامل قربانیان اند.

این نهاد گفته است که اسناد و شواهدی در دست دارد که نشان می‌‌دهد این اعدام‌ها بدون محاکمه در روستای کهور ولسوالی خدیر ولایت دایکندی رخ داده است.

سازمان عفو بین‌الملل عکس‌ها و ویدیو این رویداد را تایید کرده است و از طالبان خواسته است که از اقدامات انتقام‌جویانه فوراً دست بکشند.

اگنس کالامارد، منشی عمومی سازمان عفو بین الملل در این گزارش گفته است: "این اعدام‌ها بیشتر ثابت می‌کند که طالبان همان بدرفتاری‌های وحشتناکی را که در دوران حکومت قبلی شان در افغانستان به آن بدنام بودند، بازهم انجام می‌دهند."

گروه طالبان همواره به آزار و اذیت اقلیت‌های قومی و مذهبی در زمان زمامداری شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ متهم می‌شدند.

اما از زمان بازگشت به قدرت در اواسط ماه اگست، این گروه عفو عمومی اعلام کرده و به جامعه بین المللی اطمینان داده است که حقوق همه افغان ها محفوظ خواهد بود.

عفو بین الملل در گزارش خود گفته است: "طالبان می‌گویند که کارمندان حکومت پیشین را هدف قرار نمی‌دهند، اما این قتل‌ها در تضاد با این ادعا‌ها قرار دارد."

جامعه بین المللی تاکنون درخواست طالبان برای اعطای مشروعیت به حکومت آن‌ها را نپذیرفته و منتظر است ببیند که آیا این گروه به تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان عمل می‌کند و کشور را از طریق یک دولت سیاسی همه شمول اداره می‌کند یا خیر.

پیش از این، سازمان عفو بین‌المللی، فدراسیون بین‌المللی حقوق‌بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه با نشر گزارشی گفته بودند که گروه طالبان در از بین بردن دست آوردها و ارزش‌های حقوق‌بشری ۲۰ سال اخیر هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهند.

در این گزارش که روز سه شنبه ۲۱ سپتمبر ( ۳۰ سنبله) نشر شد، آمده است که بر خلاف تعهدات مکرر طالبان مبنی بر احترام گذاشتن به حقوق‌بشر و حقوق همۀ شهروندان افغانستان،‌ این گروه مرتکب نقض حقوق‌بشراز جمله کشتار‌های هدفمند غیر نظامیان و سربازان تسلیم شده و انسداد منابع بشردوستانه به درهٔ پنجشیر شده که طبق قوانین بین المللی جنایت محسوب می‌شود.

همچنان چندی پیش ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشر شد که نشان می‌داد جنگجویان طالبان در پنجشیر و ولسوالی اندراب ولایت بغلان مردم را محاکمۀ صحرایی کرده و به گلوله می‌بندند.

به دنبال گزارش‌ها، ملا محمد یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان ماه گذشته گفت که گزارش‌هایی به وی رسیده که گویا برخی افراد طالبان کسانی را به خاطر "دشمنی" یا مخالفت با طالبان کشته اند.

در یک پیام صوتی منسوب به ملا یعقوب که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان آن را در تویتر نشر کرده است، سرپرست وزارت دفاع طالبان خطاب به اعضای این گروه گفته است که فرمان عفو رهبر طالبان عمومی است و به گفتۀ وی "هیچ کسی حق ندارد که این تعهد را زیر پا کرده و بر خلاف این فرمان انتقام شخصی خود را بگیرد."

XS
SM
MD
LG