لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین‌الملل:‌ طالبان مردان هزاره را به گونهٔ 'دسته جمعی' کشته اند 


شماری از جنگجویان گروه طالبان پس از ورود به ولسوالی مالستان ولایت غزنی در اوایل جولای ۲۰۲۱ میلادی
شماری از جنگجویان گروه طالبان پس از ورود به ولسوالی مالستان ولایت غزنی در اوایل جولای ۲۰۲۱ میلادی

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که گروه طالبان در ماه جولای پس از تصرف ولایت غزنی نه مرد هزاره را به طور "دسته جمعی" کشته اند.

عفو بین‌الملل روز پنجشنبه ۱۹ اگست (۲۸ اسد) با نشر گزارشی گفته است که پژوهشگران این سازمان در ساحه با شاهدان صحبت کرده و به گفتۀ آنان، جنگجویان گروه طالبان این نه نفر را بین روزهای چهار تا شش جولای ۲۰۲۱ میلادی در قریه "موندرخت" واقع در ولسوالی مالستان غزنی کشته اند.

به گفته یکی از شاهدان، طالبان شش تن آنان را با ضرب گلوله و سه تن آنان را با شکنجه و یک مرد دیگر را "با دستمال گردن خودش" کشته اند.

عفو بین‌الملل در این گزارش خود نوشته است که این نوع "کشتار وحشیانه" فقط نشانۀ اندک از کشتارهای است که گروه طالبان در این اواخر مرتکب آن شده اند. به گفته عفو بین‌الملل، گروه طالبان خدمات مخابراتی را در اکثر مناطقی که تسخیر کرده اند قطع کرده است و مردم نمی‌توانند تصاویر و ویدیوهای خود را با دیگران شریک سازند.

اگنس کالمارد، رییس عفو بین‌الملل گفته است: "این کشتارهای وحشیانۀ که با خون سردی صورت گرفته است، یادآور دهندۀ گذشته و نشانۀ هولناک حاکمیت طالبان است."

به گفته رییس عفو بین الملل، کشتارهای هدفمند توسط گروه طالبان به اثبات می‌رساند که اقلیت‌های قومی و مذهبی به صورت اخص در حاکمیت طالبان با خطر مواجه اند.

عفو بین‌الملل از شورای امنیت ملل متحد خواسته است تا از طریق یک قطعه‌نامه اضطراری از طالبان بخواهد قوانین حقوق بشری بین‌المللی را احترام بگذارند و صرف نظر از وابستگی قومی و مذهبی، مصوونیت همه شهروندان افغانستان را تامین کنند.

عفو بین‌الملل همچنان از شورای حقوق بشر ملل متحد خواسته است تا میکانیزم تحقیقی موثری را برای مستند سازی و جمع‌آوری شواهدی جرایم و تخطی‌های حقوق بشر در سراسر افغانستان ایجاد کند.

گروه طالبان که به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی وارد شهر کابل شد، تا حال در مورد این گزارش عفو بین‌الملل واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG