لینک های دسترسی

Breaking News

پسر ملا عمر، مسئول نظامی طالبان در پانزده ولایت تعیین شد


پس از مرگ ملاعمر، طالبان علناً منشعب شده اند
پس از مرگ ملاعمر، طالبان علناً منشعب شده اند

طالبان با نشر خبرنامه ای گفته اند که برادر و پسر ملا عمر رهبر پیشین آن گروه، تحت قیادت ملا اخترمحمد منصور رهبر جدید طالبان، آغاز به کار کردند.

در خبرنامۀ طالبان آمده است که شورای رهبری طالبان امروز دوشنبه، نشست فوق العاده ای را برگزار کرد که در آن افزون بر سران طالبان، مسئولین بلند پایه و فرماندهان طالبان نیز شرکت داشتند. در خبرنامه، راجع به محل برگزاری این نشست چیزی گفته نشده است.

به گفتۀ طالبان، در این نشست ملا عبدالمنان عمری برادر ملا محمد عمر، به حیث عضو شورای رهبری "امارت اسلامی" و رئیس کمیسیون دعوت و ارشاد آن گروه، و مولوی محمد یعقوب پسر ارشد ملا محمد عمر، به حیث عضو شورای رهبری و مسئول نظامی پانزده ولایت در کمیسیون نظامی طالبان تعیین شدند و "رسماً" به کار آغاز کردند.

در صورت ثقه بودن، این تازه ترین انکشاف در سلسلۀ تلاش های رهبر جدید طالبان برای گردهم آوردن ناراضیان داخلی آن گروه می باشد. پس از برملا شدن خبر مرگ ملا محمد عمر رهبر پیشین طالبان، شماری از سران طالبان به مخالفت ملا اخترمحمد منصور جانشین ملاعمر برخاستند که در آن جمله، خانوادۀ ملاعمر (پسر و برادر او) نیز شامل بود.

از سویی هم، ملا محمد رسول یکی از فرماندهان ارشد طالبان راه خود را از ملا اخترمحمد منصور جدا ساخت و او را به دست داشتن در مرگ ملا عمر متهم نمود. گرچه طالبان از پیوستن دوبارۀ پسر و برادر ملاعمر به گروه تحت قیادت ملا اخترمحمد منصور خبر داده اند، اما در مورد ملا محمد رسول چیزی نگفته اند.

چند روز قبل طالبان ادعا کردند که ملا عبدالقیوم ذاکر، یک فرماندۀ ارشد دیگر آن گروه که به مخالفت ملا اخترمحمد منصور برخاسته بود، نیز دوباره به او پیوسته است، اما برخی از منابع بعداً این ادعا را رد کردند.

انتشار و تصدیق خبر مرگ ملاعمر، انشعاب های علنی ای را در میان طالبان در پی داشته است. ملا اخترمحمد منصور که بعداً جانشین ملا محمد عمر اعلام شد، سعی آغاز کرده تا اختلافات درونی میان طالبان را برداشته و گروه های متفرق طالبان را تحت امر خود در آورد، اما او در این کار تا چه حد موفق خواهد شد، پاسخ اش تا کنون روشن نیست.

XS
SM
MD
LG