لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان سه روز عید را آتش‌بس کردند؛ غنی استقبال کرد


پس از آنکه طالبان در سه روز عید فطر آتش‌بس اعلان کردند، محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان از این اقدام طالبان استقبال کرد.

طالبان ناوقت روز شنبه ۲۳ می (۳ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای سه روز عید را آتش بس یک طرفه اعلان کردند. به نقل از اعلامیۀ طالبان به تمام جنگجویان طالب دستور داده شده است تا در سه روز عید از عملیات تعرضی امتناع ورزند، اما در حالت دفاعی قرار داده باشند.

اندکی بعد، رییس جمهور غنی در صفحۀ توتیر خود از این اقدام طالبان استقبال کرد و به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان نیز دستور داد تا در حالت دفاعی قرار گیرند.

آقای غنی در این پیام تویتر نوشته است: "اعلان آتش‌بس از سوی طالبان را استقبال می‌کنیم. به صفت سرقوماندان اعلای قوای مسلح افغانستان به قوای مسلح این کشور قومانده می‌دهم که آنان نیز آتش‌بس کنند، اما عملیات تعرضی را دفاع می‌کنیم. جزییات بیشتر در پیام عیدی من ارایه می‌شود".

در اعلامیۀ طالبان آمده است که جنگجویان آن گروه حق ندارند به مناطق زیر ادارۀ دولت بروند و نیز گفته شده است که منسوبین اردو و کارمندان دولتی اجازهٔ ورود به ساحات زیر ادارۀ طالبان را ندارند.

هفتۀ گذشته، به دنبال حملات مرگبار در کابل، ننگرهار و لغمان که حکومت افغانستان، طالبان را در آن دخیل می‌دانند، رییس جمهور غنی به قوای مسلح افغانستان دستور داد که از حالت دفاعی بر آمده و وضعیت تهاجمی را اختیار کنند.

طالبان در حالی آتش بس اعلام کردند که پیش از این جامعه جهانی و دولت افغانستان بارها از آن گروه خواسته بودند تا جهت مبارزه با همه گیری کروناویروس و ماه رمضان آتش بس اعلام کنند، اما طالبان این پیشنهاد ها را رد کرده بودند.

چند سال پیش نیز طالبان و دولت افغانستان سه روز عید را آتش بس کردند. ولی در جریان آتش بس جنگجویان طالب می‌توانستند به مناطق زیر اداۀ دولت بروند و کارمندان دولتی نیز به مناطق زیر کنترول طالبان رفته می‌توانستند.

XS
SM
MD
LG