لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان بار دیگر خواستار کرسی افغانستان در ملل متحد شدند


طالبان روز جمعه ۱۷ دسمبر (۲۶ قوس) یکبار دیگر پس از آن خواستار کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد شدند که غلام محمد اسحاق‌زی از سمت‌اش به حیث نماینده افغانستان در ملل متحد کنار رفت.

سهیل شاهین، نامزد طالبان برای این سمت می‌گوید که اکنون باید این کرسی به دولت جدید افغانستان داده شود.

او در صفحهٔ تویترش نگاشته است: "سازمان ملل متحد یک سازمان جهانی است و اعتبار آن در بی طرفی آن است. من از آن [ملل متحد] می‌خواهم که بی طرفی خود را با واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به دولت فعلی افغانستان که در سراسر کشور حاکمیت دارد، ثابت کند."

کرسی افغانستان در ملل متحد و برخی از سفارتخانه‌ها در خارج از افغانستان در معرض کشمکش بین دپلومات‌های تبعیدی دولت پیشین و حاکمان جدید افغانستان قرار دارد. تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل متحد به خبرگزاری فرانس پرس گفت که بر اساس نامه‌ای که روز پنجشنبه ۱۶ دسمبر دریافت کردند، غلام محمد اسحاق‌زی به تاریخ ۱۵ دسمبر از سمت خود استعفا کرده است.

اما آقای اسحاق‌زی تا حال به طور رسمی در مورد استعفای‌اش از سمت نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد، چیزی نگفته است.

ویب سایت فارین پالیسی از قول سه دپلومات افغان گزارش داده است که آقای اسحاق‌زی به دلیلی از موقف خود کنار رفت که در یک سمت دیگر سازمان ملل متحد،‌ مقرر شده است.

آقای اسحاق‌زی در ماه جولای ۲۰۲۱ میلادی از سوی محمد اشرف غنی، رییس جمهور پیشین افغانستان، به این سمت تقرر یافته بود.

این در حالی است که نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد ناوقت پنجشنبه شب ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) گفت که نصیر احمد فایق،‌ به عنوان شارژدافیر مسوولیت​ رهبری نمایندگی دایمی افغانستان در این سازمان را بر عهده گرفته است.

نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد در صفحۀ تیوترش خود نوشته است که آقای فایق همۀ فعالیت‌های نمایندگی دایمی افغانستان در ملل متحد را بر عهده دارد.

مجمع عمومی ملل متحد به تاریخ ششم دسمبر تصمیم گرفت که غلام محمد اسحاق‌زی،‌ منحیث نمایندهٔ دایمی افغانستان در ملل متحد باقی بماند، اقدامی که با انتقاد طالبان مواجه شد و این تصمیم را "غیرعادلانه" خواند.

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد ناوقت پنجشنبه شب ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) گفت که نصیر احمد فایق،‌ به عنوان شارژدافیر مسوولیت​ رهبری نمایندگی دایمی افغانستان در این سازمان را بر عهده گرفته است.

طالبان در زمان حکمروایی شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ هیچ نماینده‌ای در سازمان ملل متحد نداشتند و حکومت آنان تنها توسط سه کشور – عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان به رسمیت شناخته می‌شد.

XS
SM
MD
LG