لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان جنگ را در کابل متمرکز می کنند


غیرنظامیان بزرگترین قربانی خشونت طالبان اند
غیرنظامیان بزرگترین قربانی خشونت طالبان اند

طالبان در چند ماه اخیر با تغییر تاتکتیک های جنگی حملات شان را در کابل دو برابر ساخته و تلاش دارند با ایجاد بی نظمی در مرکز اعتماد را نسبت به حکومت نوپای وحدت ملی خدشه دار سازند.

پنج شنبه گذشته در یک حمله انتحاری در داخل سالون مرکز فرهنگی فرانسه در جوار ارگ ریاست جمهوری افغانستان یک شهروند آلمان کشته و بیشتر از ده شهروند افغان جراحت برداشت. پیشتر از این رویداد، طالبان دو مهمانخانه را در نقاط مختلف کابل آماج حملات شان قرار دادند و در یک مورد دیگر شکریه بارکزی، نماینده کابل در ولسی جرگه را هدف قرار دادند.

شماری از تحلیلگران نظامی می گویند که وضعیت نابسامان موجود سیاسی در افغانستان و عوامل دیگری چون مسوولیت گیری کامل نیرو های امنیتی افغان در پیشبرد وظایف امنیتی و خروج کامل نیرو های جنگی خارجی از افغانستان، به طالبان این فرصت را فراهم کرده است تا با تشدید حملات در کابل در صدد ضعیف جلوه دادن حکومت برآیند.

شهنواز تنی، وزیر دفاع پیشین و عضو کنونی ولسی جرگۀ افغانستان می گوید که "تا حدی خلای سیاسی در درون نظام و نبود سیاست کدری حکومت" سبب شده است که طالبان جسورتر از پیش حملات شان را در کابل متمرکز بسازند و حکومت و نیرو های امنیتی را در برابر مردم و جهان ضعیف جلوه بدهند.

آقای تنی به این عقیده است که طالبان به آن حد نیرومند نیستند که بتوانند با سرنگون ساختن نظام، اقتدار کامل را در دست گیرند و نه هم به آن پیمانه ضعیف اند که حکومت افغانستان بتواند آن گروه را از طریق جنگ از میان بردارد. آنچه درخور تعمق است، به گفتۀ آقای تنی، دراز شدن جنگ و افزایش بهای انسانی آن است که افغان ها قربانی آن اند.

افزایش قابلیت نیرو های افغان

شورشگری خشونتبار در کابل در حالی افزایش یافته است که به نقل از روزنامۀ گاردین چاپ بریتانیا، سطح عمومی خشونت ها در افغانستان در چند ماه گذشته در مقایسه با عین محدودۀ زمانی در سال گذشته حدود ۳۴ در صد کاهش را نشان می دهد.

با این قیاس به گفتۀ فرماندهان نظامی ناتو، نیرو های امنیتی افغان در حالیکه بیشترین مسوولیت های امنیتی را در سال روان میلادی عهده دار بودند، کارکرد موفقیت آمیزی در مهار کردن و کاهش خشونت ها داشته اند.

این در حالی است که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با مسوولین وزارت امور داخله بر ایجاد هماهنگی بیشتر میان نیرو های امنیتی افغان تاکید کرد و گفت که برای بهبود بخشیدن وضعیت امنیتی در شهر کابل، شورای امنیت ملی در مورد ایجاد گارنیزیون شهر کابل فیصله خواهد کرد.

به گفتۀ مقامات افغان، تمام نیرو های امنیتی مستقر در شهر کابل به منظور انسجام و هماهنگی بیشتر در زیر یک چتر واحد که همانا گارنیزیون شهر کابل می باشد، فعالیت خواهند کرد.

اما جاوید کوهستانی، تحلیلگر نظامی استدلال می کند که ایجاد گارنیزیون شهری، آنگونه که انتظار می رود گره گشای مشکلات امنیتی نخواهد بود، زیرا به گفتۀ وی ضعف مدیریت و نا هماهنگی از سطح شورای امنیت ملی گرفته تا قدمه های پایین نهاد های امنیتی زمینه ساز وضعیت کنونی شده است.

آقای کوهستانی می گوید که گارنیزیون ها در بزرگ شهر ها می تواند تا حدی در برقراری نظم و هماهنگی و جلوگیری از خودسری های خود نیرو های امنیتی کمک کند. او می گوید که با توجه به نبرد کنونی طالبان، نیرو های افغان وارد یک جنگ جبهه یی منظم با آن گروه نبوده و ایجاد گارنیزیون نمی تواند شورشگری آنان را مهار کند.

آگاهان بر گزینش افراد بر مبنای شایستگی به ویژه در رده های مهم نظامی و امنیتی تاکید کرده و در ضمن می گویند که حکومت افغانستان باید هویت و منشۀ دشمن خود را شناسایی کند و برای رسیدگی به آن ارادۀ محکم سیاسی داشته باشد، در غیر آن خشونت همچنان ادامه داشته و مردم افغانستان هر روز بهای سنگین آن را خواهد پرداخت.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG