لینک های دسترسی

Breaking News

عفو بین الملل به طالبان: اگر عالیه عزیز را توقیف کرده‌اید آزاد کنید


سازمان عفو بین الملل روز جمعه ۲۱ جنوری (اول دلو) از طالبان خواست تا فوراً در مورد ربوده شدن عالیه عزیزی، رییس زندان زنان هرات تحقیق کنند و اگر او را بازداشت کرده اند، فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

عالیه عزیزی که از اقلیت هزاره است بیش از سه ماه پیش پس از رفتن به وظیفه‌اش به تاریخ دوم اکتوبر ۲۰۲۱ به خانه برنگشته و ناپدید شده است.

زمان سلطانی، پژوهشگر آسیای جنوبی در سازمان عفو بین الملل می‌گوید:"بیش از سه ماه از ناپدید شدن عالیه عزیزی می‌گذرد و خانواده او هنوز در مورد محل نگهداری او کاملاً بی اطلاع هستند."

او افزود که ربوده شدن عالیه به سلسله بازداشت‌های غیرقانونی اعضای دولت پیشین، خبرنگاران و منتقدان در سراسر افغانستان توسط طالبان صورت گرفته است.

محمد نذیر عارفی، یک تن از بستگان عالیه به عفو بین الملل گفته است که باوجود درخواست‌های مکرر از مقامات طالبان در هرات هنوز این گروه تحقیقاتی را در پیوند به ناپدید شدن او آغاز نکرده اند و تنها پاسخی که دریافت کرده اند اینست که او نزد طالبان نیست.

آقای سلطانی افزود:"طالبان باید اقدامات فوری را برای انجام یک تحقیق کامل، بی‌طرفانه و مستقل در مورد این و سایر موارد ناپدید شدن اجباری انجام دهند، به خانواده‌هایی که عزیزانشان مفقود شده‌اند پاسخ دهند، و افرادی را در گروه شان که چنین اعمال را انجام می‌دهند تحت قوانین بین المللی و سایر موارد نقض جدی حقوق بشر پاسخگو قرار دهند."

این در حالی است که یک زن فعال حقوق بشر، دو خواهرش و یک فعال دیگر پس از اعتراضات اخیر در کابل از خانه‌های‌شان بازداشت شدند و گمانه‌زنی‌های وجود دارد که آنان در توقیف طالبان به سر می‌برند.

شفیع کریمی، یک ژورنالست آزاد روز گذشته به صدای امریکا گفت که تمنا پریانی و دو خواهرش از چهارشنبه شب به این‌سو ناپدید شده اند.

کریمی گفت: "پدر تمنا به دفاتر طالبان رفت، اما هیچ سر نخی در مورد دختران‌اش پیدا نکرد."

خبرگزاری اسوشیتیدپرس از قول شاهدان گزارش داده است که افراد گروه طالبان به یک اپارتمان حمله کردند،‌ دروازهٔ آنرا شکستند، خانم پریانی و دو خواهرش را بازداشت کردند.

گمان می‌رود یک زن دیگر نیز که در اعتراضات روز یکشنبه بر ضد طالبان اشتراک کرده بود، توقیف شده است. شماری از فعالان زن در کابل روز یکشنبه بر ضد دستور طالبان مبنی بر اجباری‌کردن حجاب، دست به اعتراض زدند. اما گروه طالبان دستگیری و توقیف این زنان را رد کرده است.

ذبیح الله مجاهد،‌ سخنگوی طالبان گفته است که "این خبر بی‌اساس است و هیچ زنی در کابل دستگیر نشده است".

پس از مسلط شدن طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱، ملل متحد، دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل بار‌ها از نقض حقوق بشر توسط طالبان گزارش داده اند. اما مقام‌های این گروه همواره تخطی از حقوق بشر، کشتار نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان و ناپدید شدن اجباری افراد و فعالان جامعهٔ مدنی را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG