لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان داد و ستد با اسعار خارجی را به کلی منع کردند


گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای داد و ستد با اسعار خارجی را در افغانستان منع کرده و آن را مایۀ تاثیر منفی بر اقتصاد کشور خوانده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز سه شنبه دوم نومبر (۱۱ عقرب) با نشر اعلامیۀ این گروه گفته است که استعمال اسعار خارجی به کلی منع شده است.

طالبان شهروندان، دکانداران، تاجران و کسبه کاران را ترغیب کرده اند تا در معاملات شان از پول افغانی کار بگیرند.

در این اعلامیه آمده است: "استعمال اسعار خارجی تاثیر منفی بر اقتصاد کشور داشته و تمام هم وطنان را زیان می‌رساند."

طالبان به کسانی که از این حکم سرپیچی می‌کنند، هشدار داده اند که با اقدامات قانونی روبرو خواهند شد، اما گفته نشده است که مجازات کسانی که با اسعار خارجی معامله می‌کنند چه است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، استعمال پول افغانی را برای ثبات آن در بازار گام خوب و بجا دانست و گفت که در حکومت‌های پیشین نیز هر از گاهی چنین اقداماتی صورت می‌گرفت.

اما آقای الکوزی گفت که مارکیت‌ها در ولایات سرحدی افغانستان تحت تاثیر اسعار کشورهای همسایه قرار گرفته است. آقای الکوزی گفت که این تصمیم در بازار داخلی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما باید در بخش تجارت بزرگ نباید مجبوریت‌های تاجران نادیده گرفته شود.

حاجی زیرک، سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزادۀ کابل از تصمیم بانک مرکزی افغانستان استقبال کرد و گفت که با تطبیق آن ارزش پول افغانی در برابر ارزهای خارجی باثبات‌تر می‌شود. او تاکید کرد که ولایات مرزی باید بیشتر در محراق توجه تطبیق این تصمیم قرار گیرد.

حاجی زیرک گفت: "در ۱۳ ولایت مرزی، ولایاتی که روپیۀ پاکستانی چلش دارد و پنج ولایتی که تومان ایرانی مروج است، مسوولان امنیتی، استخبارات و پولیس باید قیود وضع کند و به گونۀ جدی این موضوع را پیگیری کنند".

در بیش از دو و نیم ماه گذشته که طالبان بر افغانستان مسلط شده اند، ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی به شدت کاهش یافته و روز سه شنبه یک دالر امریکایی در سرای شهزادۀ شهر کابل با ۹۱.۱۵ افغانی تبادله میشد.

تاجران افغان مدعی اند که افت افغانی در برابر اسعار خارجی سبب افزایش نرخ‌ها و رکود بازار شده است.

افزون بر معاملات بزرگ تجارتی در افغانستان که با دالر صورت می‌گیرد، برای پرداخت کالاهای وارداتی افغانستان که حجم سالانۀ آن آن بیش از هشت میلیارد دالر تخمین زده شده است، از دالر امریکایی کار گرفته می‌شود.

XS
SM
MD
LG