لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش نرخ مواد اولیه و نفت؛ 'واردات به افغانستان کاهش یافته است'


همزمان با افزایش قیمت مواد خوراکی و نفت، به شمول تیل و گاز در افغانستان، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری این کشور می‌گوید که در حال حاضر، میزان واردات به این کشور کاهش یافته است.

خان جان الکوزی، معاون این اتاق به صدای امریکا گفت که با آنکه بسیاری بنادر افغانستان به روی داد و ستد تجارتی باز اند، اما از چند هفته به این‌سو، واردات کالاهای تجارتی به این کشور به گونۀ بی‌سابقه کاهش یافته است.

آقای الکوزی افزود: "حالا مال کم می‌آید در سابق در اسلام‌قلعه روزانه، ۶۰۰ تا ۷۰۰ موتر - کانتینر داخل می‌شد و حالا این روند به ۱۵۰ تا ۲۰۰ موتر رسیده است. همچنین در گذشته در شمال واگون‌ها زیاد می‌آمدند، اما با آنکه حالا راه باز است، تعدادی کمی رفت و آمد می‌کنند."

معاون اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان دلیل کاهش واردات به این کشور را "عدم خریداری‌های جدید و مشکلات بانکی افغانستان" به ویژه عدم انتقال پول به کشورها از سوی تجار عنوان کرد.

آقای الکوزی یکی از عوامل بلندرفتن نرخ مواد خوراکی و نفت را کاهش واردات کالاهای تجارتی عنوان کرد و گفت که با نزدیک شدن فصل زمستان، تقاضا زیاد، اما عرضۀ مواد خوراکی و نفت کم شده است.

پیش از این نیز اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود که به دلیل سکتگی‌ در واردات نفت به این کشور، نرخ تیل و گاز بار دیگر افزایش یافته است.

در حال حاضر در بازار‌های کابل قیمت یک لیتر تیل پطرول، ۷۲ افغانی، یک لیتر دیزل ۶۰ افغانی و یک کیلو گاز تا ۹۰ افغانی رسیده است.

برخی از باشندگان کابل می‌گویند ک در روزهای اخیر هر لیتر تیل تا ۱۲ افغانی و هر کیلوگرام گاز مایع بالاتر از ۲۰ افغانی افزایش یافته است.

طالبان به تاریخ ۱۵ اگست (۲۴ اسد) به افغانستان مسلط شدند و با آنکه بیش از یک ماه از آن می‌گذرد تا کنون وضعیت به حالت عادی برنگشته و در کنار افزایش بهای مواد اولیه و نفت در این کشور، سرنوشت کار هزاران مامور دولتی و کارمند نظامی نامعلوم باقی مانده است.

برخی از کارمندان دولتی می‌گویند که حقوق دوماهه شان از دورۀ حکومت قبلی باقی مانده است.

این در حالی است که با تسلط طالبان بر افغانستان فعالیت بانک‌ها نیز برای مدتی در این کشور متوقف شد و این بانک‌ها به تازگی روند پرداخت پول مراجعین خود را آغاز کرده اند.

طالبان از این بانک‌ها خواسته اند که در هفتۀ ۲۰هزار افغانی معادل ۲۰۰ دالر به مشتریان شان پرداخت کرده و از دادن پول بیشتر به مراجعین خودداری کنند.

این در حالی است که پیش از این اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود که تحولات اخیر سیاسی در این کشور تجارت را با تمامی کشورها، به شمول همسایه‌گان افغانستان مختل کرده است.

این اتاق به تاریخ چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در اعلامیه‌ای گفت که نبود روابط تجارتی با کشورهای همسایه، روند عرضه و تقاضا در بازارهای افغانستان را متاثر ساخته و نرخ‌های تمامی اجناس، به ویژه مواد اولیه و مواد نفتی در بازارهای افغانستان افزایش یافته است.

این اتاق همچنین گفت که احتمال می‌رود با نزدیک شدن فصل زمستان، قیمت‌های مواد اولیه و مواد نفتی بیشتر افزایش یابد که ادامۀ این وضعیت، تجار و شهروندان این کشور را با مشکل مواجه خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG