لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان مانع پرواز ده‌ها زن افغان 'بدون محرم شرعی' شدند


مقام های دو شرکت خطوط هوایی روز شنبه ۲۶ مارچ (ششم حمل) گفتند که طالبان مانع پرواز داخلی و خارجی ده‌ها زن در افغانستان شدند، زیرا آنها "بدون محرم شرعی" می خواستند سفر کنند.

مقام‌های دو شرکت هوایی که به دلیل اقدام تلافی جویانهٔ طالبان نخواستند نام‌های شان در گزارش ذکر شود،‌ به خبرگزاری اسوشیتید پرس گفته اند که ده‌ها زن که روز جمعه به میدان هوایی کابل رسیدند و قرار بود به داخل و خارج از افغانستان سفر کنند، اما مقام‌های طالبان برای آن‌ها اجازهٔ پرواز را ندادند.

به گفتهٔ این مقام‌ها، طالبان به این زنان گفته اند که آن‌ها ''بدون محرم شرعی'' حق سفر را ندارند.

یکی از این مقام‌ها گفته است که شماری از این زنان دارای شهروندی دو کشور بودند به شمول شهروند کانادا که می‌خواستند به خانه‌های شان در خارج از افغانستان برگردند.

قرار بود این خانم‌ها به مقصد اسلام‌آباد ، پایتخت پاکستان، دوبی و ترکیه در طیاره‌های شرکت های هوایی کام‌ایر و شرکت هوایی آریانا سفر نمایند. یکی از مقام‌های این دو شرکت هوایی گفته است که این دستور از سوی رهبری طالبان صادر شده است.

رییس میدان هوایی بین‌المللی کابل و قوماندان امنیه که هر دو مربوط گروه طالبان استند،‌ روز شنبه با مسولین شرکت‌های هوایی ملاقات کردند، اما جزییاتی در مورد این ملاقات با رسانه های شریک ساخته نشده است.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که چند روز قبل حکومت سرپرست طالبان بر خلاف تعهد قبلی‌اش،‌ از بازگشایی مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم، اجتناب کرد.

این اقدام طالبان نه تنها با واکنش‌های تند در داخل افغانستان مواجه شد، بلکه شماری از سازمان‌های حامی حقوق بشر و برخی از کشور‌های غربی این عملکرد طالبان را محکوم کردند و گفتند که نقض حقوق دختران از ادامهٔ تحصیل تاثیرات منفی سیاسی و اجتماعی را در آن کشور بر جا خواهد گذاشت.

آگاهی در مورد اینکه بسیاری از رهبران نسل جدید طالبان مانند سراج الدین حقانی، رهبر شبکهٔ حقانی، دختران شان را در پاکستان آموزش می‌دهد، موجب خشم بسیاری از افغان‌ها شده است، زیرا این گروه شرایط آموزش دختران شان را در خارج از افغانستان مساعد کرده اند، در حالیکه پس از تسلط طالبان در اگست ۲۰۲۱، این گروه از طریق "دستورهای سرکوب‌گرایانه" زنان و دختران این کشور هدف قرار داده اند.

وزارت معارف طالبان ظاهراً دو دلیل را برای تاخیر بازگشایی موسسات تعلیمی برای دختران عنوان کرده است. نخست فراهم‌ شدن شرایط مطابق شریعت و دوم، ایجاد فضا مطابق رسم و رواج و فرهنگ افغانی، اما در مورد این معیارهای تعیین‌شده هیچ‌گونه جزییات ارایه نشده است.

محبوبه سراج، یک فعال حقوق زنان، در صحبت با تلویزیون محلی طلوع خطاب به طالبان گفت: "ما دیگر به عنوان یک ملت چطور به حرف‌های شما اعتماد کنیم؟ چی کنیم تا موجب رضایت شما شود ؟ آیا همهٔ ما بمیریم؟ "

پیش از این، تام وست، نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان، ملاقات خود را با مقام‌های طالبان در دوحه، پایتخت قطر، به خاطری به طور ناگهانی لغو کرد که ادارهٔ سرپرست این گروه بر خلاف تعهد خود، بازگشایی مکاتب دختران را بار دیگر تا ''امر ثانی" مسدود نگهداشت.

XS
SM
MD
LG