لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا گفتگو با طالبان را در قطر  لغو کرد


ایالات متحده به روز جمعه ۲۵ مارچ (‌۵ حمل)‌ گفت که ملاقات خود را با مقام های طالبان در دوحه، پایتخت قطر، به خاطری به طور ناگهانی لغو کرد که ادارهٔ سرپرست این گروه بر خلاف تعهد خود، بازگشایی مکاتب دختران را الی ''امر ثانی" بار دیگر مسدود نگهداشت.

قرار بود نمایندگان ایالات متحده و هیات طالبان در دوحه روی رسیدگی به مسایل عمدهٔ اقتصادی باهم دیدار و گفتگو کنند.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که لغو این گفتگو ها نخستین نشانهٔ جدی از سوی ایالات متحده در برابر تصمیم اخیر طالبان عنوان می شود، زیرا این گروه بر تعهدات خود مبنی بر رعایت حقوق بشر عمل نکرده است.

رویترز همچنین گزارش داده است که عملکرد اخیر طالبان می تواند بر تمایل همکاری جامعهٔ بین المللی با این گروه مستقماََ تاثیر گذار باشد. طالبان در حالی بر خلاف تعهد خود مبنی بر بازگشایی مکاتب دختران عمل کردند که برخی از رهبران حکومت طالبان هنوز هم تحت تحریم های ایالات متحده قرار دارند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفت:‌" تصمیم آنها عمیقآ نا امید کننده و غیر قابل درک و مغایر تعهدات شان برای مردم افغانستان و جامعه بین المللی است" .

سخنگوی وزارت خارجه میگوید که ایالات متحده برخی از تعاملات خود از جمله نشست‌های را که قبلا در دوحه برنامه ریزی شده بوده، فسخ کرده و به صراحت اعلام کرده است که این اقدم یک "نقطه عطفی بالقوه" در راستای تعامل با طالبان خواهد بود.

سه منع آگاه به خبرگزاری رویترز گفتند که قرار بود به روز های شنبه و یکشنبه یک سلسله ملاقات ها میان مقام‌های ایالات متحده و نمایندگان طالبان در حاشیه نشستی در دوحه، پایتخت قطر برگزار شود، ولی به دلیل مسدود نگهداشتن مکاتب دوره متوسطه و لیسه توسط طالبان در افغانستان،‌این ملاقات ها از سوی مقامات ایالات متحده در قطر لغو گردید.

این منابع که نخواستند نام های شان در گزارش ذکر شود،‌ گفته اند که قرار بود نمایندگان سازمان ملل متحد و بانک جهانی نیز در برخی از این ملاقات ها شرکت کنند و در مورد استقلالیت بانک مرکزی افغانستان،‌ چاپ واحد پولی افغانستان (افغانی) و سایر موارد عمده بحث کنند.

در همین حال،‌ یک سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان تایید کرد که قرار بود یک هیات حکومت طالبان به شمول سرپرست وزارت خارجه به قطر سفر کند.

یک دپلومات که نخواست نامش در گزارش ذکر شود گفته است که طیارهٔ شرکت هوایی قطر که قرار بود امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان را، به دوحه انتقال میداد ، نیامد.

XS
SM
MD
LG