لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: پرداخت معاشات مامورین دولتی را امروز آغاز کردیم 


مقامات حکومت طالبان امروز ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) گفتند که روند پرداخت مامورین دولتی را آغاز می‌کنند. این در حالی است که مامورین دولتی از ماه اگست به اینسو، زمانی که طالبان بر افغانستان تسلط یافتند، معاشات شان را دریافت نکرده اند.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیهٔ طالبان امروز در جریان یک نشست مطبوعاتی گفت: "روند پرداخت معاشات سه ماهٔ را امروز آغاز می‌کنیم."

او افزود که به اکثر مامورین دولتی معاشات پس از تاریخ ۲۳ اگست و برای شماری دیگری حتی معاشات یک ماه پیش از آن که طالبان به قدرت برسند نیز پرداخته خواهد شد.

این در حالی است که اکثریت مامورین دولتی هنوز به وظایف شان برنگشته اند.

آقای حقمل افزود که معاشات مامورین از طریق سیستم بانکی پرداخته خواهد شد؛ سیستمی که به گفته‌ٔ او پس از سقوط حکومت قبلی، فلج نشده و هنوز هم فعال است.

با آنهم، او افزود که سیستم بانکی افغانستان در مدت کوتاهی فعالیت‌های عادی خود را از سر خواهد گرفت.

مشتریان بانک‌های افغانستان تا هنوز هم می‌توانند هر هفته فقط ۲۰۰ تا ۴۰۰ دالر از حساب‌های شان پول بگیرند، به این معنی که مامورین دولتی نیز به معاشات شان به گونهٔ‌ کامل دسترسی نخواهند داشت.

بحران اقتصادی پس از آن در افغانستان اوج گرفت که دارایی‌های این کشور در خارج راکد شد. نزدیک به ۱۰ میلیارد دالر پول نقد بانک مرکزی افغانستان در امریکا راکد شده است که وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفته است که هیچ برنامه‌ای برای آزادسازی آن وجود ندارد.

گروه طالبان سه روز پیش در یک نامهٔ سرگشاده از کانگرس ایالات متحده خواستند تا دارایی‌های راکد‌شدهٔ افغانستان را رها سازد.

اما مقامات امریکایی گفته اند که طالبان باید نخست به تعهدات شان برای ایجاد حکومت همه‌شمول و احترام به حقوق تمامی افغان‌ها، به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران و فراهم آوری فرصت‌های تحصیل و کار برای همه، عمل کنند تا مشروعیت به دست بیاورند.

این در حالی است که معراج محمد معراج، سرپرست ریاست عمومی عواید وزارت مالیهٔ افغانستان گفته است که حکومت طالبان در جریان دونیم ماه گذشته، ۲۶ میلیارد افغانی عاید جمع آوری کرده است.

XS
SM
MD
LG