لینک های دسترسی

Breaking News

بم ساز طالبان در بریتانیا محاکمه شد


خالد علی سال گذشته در لندن بازداشت شد
خالد علی سال گذشته در لندن بازداشت شد

خالد علی، مرد بریتانیایی، که برای طالبان بم می‌ساخت و حملۀ سال گذشته در نزدیکی پارلمان بریتانیا را طراحی کرده بود، روز سه شنبه (۲۶ جون) به اتهام طراحی حملات دهشت افگنی مجرم شناخته شد.

علی به تاریخ ۲۷ اپریل سال گذشته، اندکی پس از حملات لندن، در حالیکه سه چاقو به همراه داشت، از سوی پولیس لندن بازداشت شد.

سارنوالان بریتانیایی گفته اند که بالای اجزایی که برای ساختن بم استفاده می شود و در سال ۲۰۱۲ در افغانستان کشف و ضبط شده است، نشان انگشت علی تثبیت شده است.

علی که به گفتۀ مقام‌های بریتانیایی در سال ۲۰۱۱ از بریتانیا به پاکستان و از آنجا به افغانستان رفته بود، به صفوف طالبان افغان پیوسته و به آنان بم می‌ساخت.

هرچند این متهم در اعترافات خود گفته است که برای آموزش‌های اسلامی و گردشگری به پاکستان و افغانستان رفته بود. اما ادعا کرده است که از پاکستان اختطاف شده و سپس در افغانستان مجبور به ساختن کم از کم ۳۰۰ بم برای طالبان شده است.

علی در سال ۲۰۱۶ به بریتانیا برگشته و به گزارش خبرگزاری رویترز، وانمود کرد که به زندگی عادی و شغل پیشین اش، نلدوانی، رو آروده است، اما در مارچ ۲۰۱۷ انجام حمله‌ای را بر شهر لندن طراحی کرد.

سو همینگ یک کارمند سارنوالی عامۀ بریتانیا به خبرگزاری رویترز گفت "خالد علی پلان گرفت تا با چاقو حملۀ خطرناک را در لندن انجام دهد که می‌توانست منجر به زخمی شدن شماری از مردم و به خطر انداختن زندگی آنان شود".

محکمه تا کنون مجازاتی را برای خالد علی تعیین نکرده است و قرار است حکم محکمه بعداً اعلان شود.

XS
SM
MD
LG