لینک های دسترسی

Breaking News

ادعای طالبان مبنی بر دستگیری نزدیک به ۶۰۰ داعشی در افغانستان


مقام های امریکایی گفته اند که داعش-خراسان دست کم دو هزار جنگجو در سراسر افغانستان دارد
مقام های امریکایی گفته اند که داعش-خراسان دست کم دو هزار جنگجو در سراسر افغانستان دارد

مقام‌های طالبان روز چهارشنبه دهم نومبر (۱۹ عقرب) گفتند که پس از مسلط شدن بر کابل نزدیک به ۶۰۰ عضو وابسته به داعش‌-خراسان را دستگیر کرده اند.

خلیل همزار،‌ یک سخنگوی ریاست عمومی استخبارات طالبان، روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که فرماندهان ارشد داعش نیز در میان افراد دستگیر شدهٔ این گروه شامل اند.

آقای همراز گفته است که این افراد داعش حال زیر تدابیر شدید امنیتی در زندان‌ها به سر می برند. به گفتهٔ همراز در عملیات جاری بر ضد داعش‌-خراسان، ۴۰ تن از تندروان این گروه کشته شده اند.

این مقام استخبارات طالبان همچنین حکومت پیشین افغانستان را متهم کرد که درست پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کم از کم ۱۸۰۰ جنگجوی داعش و سایر جنایتکاران را از محابس افغانستان آزاد کردند.

آقای همراز گفته است که اعضای داعش که قبل از سقوط حکومت مخلوع افغانستان آزاد شده اند، مسوول انفجار، بم گذاری‌ها و سایر خشونت‌ها در بخش‌هایی از افغانستان بوده اند.

شاخهٔ خراسان داعش در چندین سال گذشته مسوولیت ده‌ها حملهٔ مرگبار را در سراسر افغانستان بر عهده گرفته است که در نتیجهٔ این حملات، صد‌ها غیر نظامی و جنگجویان طالبان کشته و زخمی شده اند.

اظهارات این مقام استخبارات طالبان در مورد موفقیت بر ضد داعش‌-خراسان در حالی بیان شده است که توانایی طالبان در برابر تهدید‌ها و حملات خشونت بار داعش-خراسان مورد انتقاد‌های شدید قرار گرفته است.

شک در مورد ادعای طالبان

اما شماری از مقام‌های ایالات متحده در مصاحبه با صدای امریکا در مورد این اظهارات طالبان ابراز شک و تردید کردند.

یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده که نخواست نامش در گزارش ذکر شود به صدای امریکا گفت که "ما ادعای طالبان را مشاهده کرده ایم. ما خاطرنشان می‌کنیم که داعش‌-خراسان همچنان یک دشمن مقاوم است."

این سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا همچنین گفت که "از بین بردن این گروه دهشت افگن خشن" به نفع طالبان است و طالبان باید تلاش خود را برای از بین بردن داعش‌-خراسان ادامه دهد.

تامس وست،‌ نمایندۀ ویژهٔ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان،‌ در اوایل هفتهٔ جاری گفت که افزایش حملات داعش‌-خراسان و حضور القاعده در جنوب آسیا مایهٔ نگرانی عمیق واشنگتن است.

آقای وست در جریان سفرش به بروکسل به خبرنگاران گفت که ایالات متحده در مورد افزایش حملات داعش‌-خراسان نگران است و می خواهد که طالبان در برابر این گروه موفق شود.

اما برخی از کارشناسان هشدار داده اند که دستگیری شماری زیادی از تندروان داعش توسط طالبان بعید به نظر می رسد.

عبدالسعید، یک کارشناس مسایل امنیتی و گروه‌های افراطی، به صدای امریکا گفت که گزارش‌ها از افغانستان می‌رساند که طالبان صد‌ها نفر را به اتهام ارتباط با شاخهٔ خراسان داعش دستگیر کرده اند و اکثر این افراد "سلفی‌های معمولی" استند که نه در اعمال تندروی دخیل اند و نه با داعش‌-خراسان رابطه دارند. سلفی‌ها مسلمانان سنی بیش از حد محافظه کار اند.

سعید که در سویدن مستقر است، همچنین گفت که بسیاری دستگیری‌های دسته جمعی که توسط طالبان در ننگرهار و سایر ولایت‌های افغانستان صورت گرفته است، در آن دوستان و یا اقارب اعضای داعش‌-خراسان بازداشت شده اند.

مقام‌های ایالات متحده هشدار داده اند که شاخهٔ خراسان داعش دست کم ۲۰۰۰ جنگجو دارد و شبکه‌های این گروه در سراسر افغانستان فعالیت دارند و احتمالا این گروه تا شش ماه آینده قادر شود تا حملات را بر ضد غرب و ایالات متحده سازماندهی کند.

مقام‌های امریکایی همچنین طالبان را متهم کرده اند که پس از مسلط شدن بر افغانستان، هزاران جنگجوی داعش را از زندان‌ها آزاد کردند، اقدامی که موجب تقویت این گروه شده است.

بر اساس توافق ۲۰۲۰ میان ایالات متحده و طالبان در دوحه، پایتخت قطر، که موجب پایان حضور نظامی قوای بین المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان شد، طالبان ملزم اند تا جلو فعالیت‌های گروه‌های دهشت افگنی بین المللی از جمله داعش و القاعده را بگیرند تا این گروه قادر به استخدام افراد نشوند، کمک مالی جمع آوری نتوانند و در نهایت قادر به پلان حملات بر ضد کشور‌های غربی نشوند.

XS
SM
MD
LG