لینک های دسترسی

Breaking News

داعش مسوولیت حملات جلال آباد را بر عهده گرفت


شاخهٔ خراسان داعش که در افغانستان فعالیت دارد، ناوقت یکشنبه ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) مسوولیت حملات در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار، را بر عهده گرفت.

​داعش-خراسان ادعا کرده است که "سه حملهٔ جداگانهٔ بمی سه موتر طالبان را روز شنبه ۱۸ سپتمبر در شهر جلال آباد هدف قرار داد و یک حملهٔ بمی دیگر روز یکشنبه یک موتر طالبان را هدف قرار داد.

رسانه‌های محلی در افغانستان گزارش داده اند که یک موتر حامل جنگجویان طالبان روز یک‌شنبه ۱۹ سپتمبر (۲۸ سنبله) در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار هدف انفجار بم قرار گرفت.

خبرگزاری اسوشیتدپرس از قول شاهدان گزارش داده است که در این انفجار که واسطۀ مربوط قوای سرحدی را هدف قرار داد، کم از کم پنج نفر، به شمول دو غیرنظامی، به شمول یک کودک، کشته شده اند.

برخی دیگر از شاهدان این رویداد به خبرگزاری رویترز گفته اند که چندین جنگجوی طالبان در این انفجار زخمی شده و به شفاخانه منتقل شدند. اما این آمار رسمی و دقیق نیست و طالبان نیز تا کنون در مورد این رویداد و تلفات ناشی از آن تبصره نکرده اند.

روز شنبه نیز وسایط حامل جنگجویان طالبان در شهر جلال آباد هدف کم از کم سه انفجار پیهم قرار گرفت که منجر به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر شد.

ولایت ننگرهار به مثابهٔ مرکز عمدۀ شاخۀ خراسان گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان به شمار؛ گروهی که گفته می‌شود با طالبان دشمنی داشته و اکثراً این دو گروه با هم درگیر می‌شوند.

پس از مسلط شدن طالبان در افغانستان، ننگرهار نخستین ولایتی است که در آن جنگجویان طالبان هدف حملات بم‌گذاری قرار گرفته است.

شاخهٔ خراسان داعش در حالی مسوولیت حملات روز های شنبه و یکشنبه را بر عهده گرفته است که هفتهٔ گذشته مقام های استخبارات ایالات متحده هشدار دادند که حامیان داعش و القاعده برای رفتن به افغانستان تمایل دارند و به گفتهٔ یک مقام استخباراتی امریکا،‌ شماری از تندروان این گروه ها از قبل سفرشان را به سمت افغانستان آغاز کرده اند.

برخی از تحلیلگران نیز هشدار داده اند که افغانستان بار دیگر ممکن "به پناهگاه امن گروه های تروریسی"، به ویژه القاعده و داعش مبدل خواهد شد.

این تحلیلگران گفته اند که پس از خروج کامل قوای امریکایی و متحدین آن از افغانستان، پیگیری این تندروان نیز پیچیده تر شده است.

اطلاعات استخباراتی ایالات متحده نشان می‌دهد که القاعده و داعش تا حال برای ظهور مجدد و بازسازی خود در افغانستان به خوبی پیش رفته اند.

XS
SM
MD
LG