لینک های دسترسی

Breaking News

یک هیات طالبان به رهبری متقی عازم ترکیه شد


یک هیات طالبان به رهبری امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان روز پنجشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) برای گفتگو با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه وارد این کشور شد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در تویتر خود نوشته است که آقای متقی و سایر وزرای کابینه طالبان در مورد مسایل مربوط به کمک‌ها، مهاجرت، ترانسپورت هوایی و تجارت با مقامات ترکی بحث خواهند کرد.

باوجودیکه کشورهای غربی پس از تسلط طالبان، سفارتخانه‌های خود در کابل را مسدود کرده اند، اما ترکیه این عضو ناتو سفارت خود را در این کشور باز نگه‌داشته و از سایر کشورها خواسته است که به روابط خود با طالبان ادامه دهند.

اما در عین حال، ترکیه گفته است که تنها زمانی با طالبان به گونهٔ کامل همکاری خواهد کرد که این گروه یک دولت همه‌شمول را ایجاد کند.

منابع دپلوماتیک در ترکیه ملاقات هیات طالبان با وزیر خارجهٔ این کشور را تایید کرده، اما جزییاتی در مورد ارایه نکرده اند.

ترکیه با قطر در حال فعال ساختن مجدد میدان هوایی بین المللی کابل و بازگشایی آن برای پروازهای بین المللی است.

در همین حال روز دوشنبه هفتهٔ جاری آقای متقی خواستار روابط بهتر با جهان شد، اما از اظهارنظر در مورد خواسته های جامعه بین المللی مبنی بر حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق دختران و زنان خودداری کرد.

هیات طالبان در حالی از ترکیه دیدار می‌کنند که مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه این کشور دیروز به خبرنگاران گفت که او و وزرای خارجهٔ کشورهای دیگر قصد دارند به کابل سفر کرده و با مقامات طالبان گفتگو کنند.

XS
SM
MD
LG