لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تحریم بر افغانستان عواقب امنیتی دارد و باعث ایجاد موجی از مهاجرت خواهد شد


طالبان به امریکا و کشورهای اروپایی هشدار داده‌ اند که تلاش برای تضعیف دولت آنها از طریق تحریم‌ها بر امنیت جهانی تأثیر خواهد گذاشت و ممکن است باعث ایجاد موجی از مهاجرت شود.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجهٔ طالبان در دوحه به دپلومات‌های غربی گفت: "تضعیف دولت افغانستان به نفع هیچکس نیست زیرا آثار منفی آن مستقیماً جهان را در بخش امنیت و مهاجرت اقتصادی از این کشور تحت تأثیر قرار خواهد داد".

آقای متقی از کشورهای جهان خواست تا به تحریم های موجود پایان دهند تا بانک ها به فعالیت عادی خود آغاز کرده وموسسات خیریه، سازمان‌ها و دولت بتوانند حقوق کارکنان خود را با ذخایر پولی موجود و کمک‌های مالی بین المللی پرداخت کنند.

در بیانیه‌ای که سخنگوی آقای متقی منتشر کرده آمده است که در چند ماه گذشته حقوق حدود نیم میلیون از کارمندان دولت به دلیل تحریم ها پرداخته نشده است.

کشورهای اروپایی نگران استند که در صورت سقوط اقتصاد افغانستان، موجی از پناهندگان راهی کشورهای همسایه، پاکستان و ایران شده و سرانجام به مرزهای اتحادیه اروپا خواهند رسید.

رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان روز سه شنبه ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) در نشست ویژه روی سایر موضوعات به شمول حمایت فوری بشری به مردم افغانستان بحث کرده و تعهد شان را برای فراهم آوری کمک‌های بشری مستقیماً به مردم افغانستان از طریق سازمان‌های مستقل بین المللی تصریح کردند. ​

طی این نشست اتحادیهٔ اروپا اعلام کرد که یک میلیارد یورو کمک اضطراری را به افغانستان و کشورهای همسایهٔ آن فراهم خواهد کرد.

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا پیش از نشست چی – ۲۰ ضمن اعلان این کمک گفت: "ما باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فروپاشی بزرگ بشری و اقتصادی-اجتماعی در افغانستان به خرج دهیم."

اما خانم فون درلاین افزود که ابتدا باید گروه طالبان پنج شرط اتحادیهٔ‌ اروپا را تضمین کنند؛ جلوگیری از تبدیل شدن مجدد افغانستان به لانهٔ تروریستان، رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، حاکمیت قانون و آزادی رسانه‌ها، اجازه دسترسی به کمک‌های بشردوستانه و اجازهٔ خروج به افغان‌های که می‌خواهند این کشور را ترک کنند.

قصر سفید نیز با نشر بیانیه‌ای گفته است که رهبران طالبان به ترویج حقوق بشری بنیادی تمام افغان‌ها، به شمول زنان، دختران و اعضای‌ گروه‌های اقلیت تعهد کرده اند.

در این بیانیه آمده است که ایالات متحده از نزدیک با جامعهٔ بین المللی با استفاده از اقدامات دپلوماتیک، بشری و اقتصادی برای رسیدگی به وضعیت و حمایت از مردم افغانستان کار خواهد کرد.

اما مقامات طالبان در واکنش به اظهارات رهبران گروه جی–۲۰ می گویند که از کمک های بشردوستانه نشست گروه جی-۲۰ به افغانستان استقبال می کنند، اما کمک‌ها باید بدون قید و شرط باشند.

بلال کریمی، یکی از سخنگویان طالبان گفت: "ما از همه کشورهایی که به کشور ما کمک می‌کنند و به افغان ها کمک می‌کنند استقبال می کنیم."

آقای کریمی افزود: "این کمک ها به هر شکلی که باشد، مواد غذایی یا سایر کمک های بشردوستانه، این چیزی است که کشور ما به آن نیاز دارد، اما کمک ها باید سخاوتمندانه، بلا عوض، بدون قید و شرط و مخلصانه باشد."

گروه جی۲۰ پس از این نشست در یک بیانیهٔ مشترک از طالبان خواستند تا جلو گروه‌های تندروی را که در افغانستان فعالیت دارند بگیرند.

رهبران این کشورهای بزرگ اقتصادی گفتند که برنامه‌های بشری آینده به افغانستان باید بر زنان و دختران و گذار مصوون افغان‌های متمرکز باشد که می‌خواهند آن کشور را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG