لینک های دسترسی

Breaking News

دیدار ملا برادر با شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران


مقام‌های ایرانی و گروه طالبان از دیدار هیات طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، معاون آن گروه با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران خبر داده اند.

سخنگویان گروه طالبان گفته اند که در این دیدار که روز چهارشنبه ۲۷ جنوری (هشتم دلو) انجام شد، دو طرف در مورد مسایل مرزی، رفت و برگشت تاجران و مسافران افغان، وضعیت مهاجران افغان مقیم ایران، تقویت روابط دو جانبه و نیز اهمیت راه‌های مذاکرات بین‌الافغانی و صلح و امنیت پایدار در افغانستان و منطقه صحبت کردند.

آقای شمخانی نیز در یک پیام تویتر نوشته است که در ملاقات با هیات سیاسی طالبان، آن گروه را در مبارزه با امریکا مصمم یافته است.

خبرگزاری ایرنا از قول دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش داده است: "دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه جریانی را که بخواهد با جنگ در افغانستان به حاکمیت برسد به رسمیت نخواهد شناخت، بر ضرورت مشارکت همه اقوام در تعیین سرنوشت افغانستان در روند کاملا مسالمت‌آمیز تاکید کرد."

با اینحال، مقام‌های حکومت پیشین ایالات متحدۀ امریکا گفته بودند که ایران طالبان را تسلیح و تمویل می‌کند تا بر ضد نیروهای امریکایی در افغانستان بجنگند، هرچند تهران این اتهامات مقام‌های امریکایی را "بی اساس" خوانده بود.

شبکۀ سی ان ان نیز در ماه اگست سال گذشته گزارش داد که اسناد معتبر در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به خاطر کشتن نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان، به طالبان پاداش داده است و بر اساس گزارش این رسانه یکی از دلایل کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران توسط نظامیان امریکایی، رابطۀ ایران با طالبان بود.

با آنکه به گفتۀ وزیر خارجۀ ایران، گروه طالبان در نزد حکومت ایران هنوز هم یک گروه تروریستی پنداشته می‌شود، در یک سال گذشته، این سومین بار است که هیات‌های طالبان برای بحث در موارد مختلف به ویژه روند صلح افغانستان با مقام‌های ایرانی، به تهران سفر می‌کنند.

در همین حال عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان گفته است که سفر هیات طالبان به ایران، در هماهنگی و تفاهم با حکومت و شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG