لینک های دسترسی

Breaking News

سفر هیات طالبان به رهبری ملا برادر به ایران


ملا عبدالغنى برادر، مسوول دفتر سياسى طالبان در قطر در راس یک هیات این گروه صبح روز سه‌شنبه ۲۶ جنوری (هفتم دلو) وارد تهران شده و قرار است با مقام‌های آن کشور دیدار و گفتگو کند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در صفحۀ تویترش نگاشته که این سفر به دعوت رسمی حکومت ایران صورت گرفته است.

آقای نعیم افزود که این هیات قرار است درباره وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان و وضعیت مهاجران افغان در ایران با مقام‌های آن کشور صحبت کند.

وزارت خارجۀ ایران نیز گفته است که سفر هیات سیاسی طالبان به ایران به دعوت رسمی این کشور صورت گرفته و آنان صبح امروز وارد تهران شدند.

این وزارت با نشر خبرنامه‌ای گفته است که قرار است این هیات سیاسی طالبان در باره صلح افغانستان با وزیر خارجۀ ایران و نمایندۀ ویژۀ این کشور در امور افغانستان دیدار و گفتگو کند.

در بیش یک سال گذشته، این سومین سفر هیات طالبان به تهران و دیدار با مقام‌های ایرانی در پیوند به صلح افغانستان است.

چندی پیش جواد ظریف، وزیر خارجۀ ایران در مصاحبه با طلوع نیوز گفته بود که هنوز هم گروه طالبان بر اساس قوانین ایران گروه "تروریستی" پنداشته می‌شود.

مایک پمپیو، وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحده سال گذشته گفته بود که ایران فعالانه از گروه‌های تندرو در افغانستان حمایت کرده و برای تضعیف روند صلح آن کشور تلاش می‌کند.

پیشتر از آن، وزارت دفاع ایالات متحده نیز با نشر گزارشی گفته بود که ایران برای مقابله با نفوذ امریکا و غرب در افغانستان، به حمایت از گروه طالبان ادامه داده و به این گروه اسلحه، آموزش و منابع مالی فراهم می‌کند.

دیدار هیات طالبان با مقام‌های ایرانی در حالی صورت می‌گیرد که هیات آن گروه در دوحه سرگرم مذاکرات صلح با نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان اند، اما با وصف سپری شدن حدود سه هفته از آغاز دور دوم مذاکرات، تا کنون دو طرف نتوانسته اند موفق به تهیه و ترتیب اجندای مذاکرات صلح شوند.

XS
SM
MD
LG