لینک های دسترسی

Breaking News

بازداشت ظریفه یعقوبی در کابل؛ یوناما خواستار رهایی او شد


ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زنان
ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زنان

طالبان روز پنجشنبه سوم نومبر (۱۲ عقرب) ظریفه یعقوبی، فعال حقوق زنان و چهارتن از همکاران مرد او را در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی فعالان زن در غرب کابل بازداشت کردند.

مونسه مبارز، فعال حقوق زن و از همکاران خانم یعقوبی تایید کرد که خانم یعقوبی که با شماری از زنان فعال برای افتتاح یک جنبش زنان در هوتلی در غرب کابل رفته بود، در جریان یک کنفرانس خبری از طرف ادارهٔ استخبارات طالبان بازداشت شد.

خانم مبارز که خود اخیراً چندین برنامهٔ اعتراضی را در کابل راه اندازی کرده است به صدای امریکا گفت که اعضای خانوادهٔ وی با او دیدار کرده و "خانم یعقوبی در حال حاضر در قومانی امنیه کابل به سر می‌برد".

این فعال حقوق زن گفت که باوجودیکه طالبان گفته بودند که خانم یعقوبی و همکارانش را روز جمعه آزاد می‌کنند، اما به گفتهٔ او، به دلیل رخصتی روز جمعه و نبود کارمندان، طالبان گفته اند که روز شنبه در مورد تصمیم خواهند گرفت.

خانم مبارز افزود : "یوناما و اتحادیه اروپا در جریان استند و با مقامات طالبان تعقیب دارند و همچنان بانو کوفی نیز گفتگوهایی را با آنان [طالبان] آغاز کرده است. "

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) ساعتی پیش در تویتی خبر داده است که "با طالبان در زمینه بازداشت ظریفه یعقوبی و چهار فرد دیگر که دیروز در کابل بازداشت شدند، در تماس شده است".

یوناما افزوده است: "تمام افغان‌ها حق اساسی تجمع مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و عقیده بدون ترس از آزار و بازداشت را دارند".

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز با نشر اعلامیه‌ای نگرانی خود را از بازداشت خانم یعقوبی و همکارانش ابراز کرده است.

در اعلامیه از قول منابع گفته شده که طالبان بقیهٔ شرکت‌ کنندگان این کنفرانس خبری را نیز بازداشت کرده و پس از تلاشی و بررسی تلیفون‌های آنان، حدود یک ساعت بعد آنها را رها کرده اند.

شورای حقوق بشر گفته که تمام افغان‌ها حق تجمع مسالمت‌آمیز آزادی بیان و عقیده بدون ترس از آزار و بازداشت را دارند و از مقامات طالبان خواسته با این حق آنان احترام بگذارند.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر در افغانستان، نیز نگرانی خود را از بازداشت خانم یعقوبی ابراز کرده است.

آقای ریچارد در تویتی نگاشته است: "بازداشت باید قانونی باشد و حقوق زندانیان رعایت شود."

سخنگویان طالبان تاکنون در مورد علت بازداشت این فعالان اظهار نظر نکرده‌اند.

ظریفه یعقوبی و شماری از فعالان زن روز دوشنبه نیز در پارک شهر نو کابل دست به اعتراض زده بودند که پولیس طالبان تجمع آن‌ها را برهم زد.

خبر بازداشت این فعالان زن در کابل، بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشته و کاربران با راه‌اندازی هشتگ "ظریفه را آزاد کنید" خواستار رهایی او شده‌اند.

XS
SM
MD
LG