لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در کابل مانع حرکت اعتراضی زنان شدند


گروهی از زنان در کابل در یک حرکت اعتراضی، مدارک تحصیلی خود را به نمایش گذاشتند، اما طالبان مانع اعتراض آنان شدند.

این گروهی از معترضان موسم به "جنش زنان مقتدر افغانستان" که شمار شان به بیش از ۲۰ نفر می‌رسید روز دوشنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) در پارک شهرنو کابل تجمع کرده و از تداوم محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان بر زنان انتقاد کردند.

مونسه مبارز، یکی از معترضان زن به صدای امریکا گفت: "پیام این برنامه، این است که ما با تجربه، تحصیل، دانش و ظرفیت خواستار مشارکت سیاسی و اجتماعی در افغانستان استیم. ما با دانش، تجربه و تخصص می‌خواهیم که در ساختار سیاسی و اجتماعی افغانستان نقش داشته باشیم."

این معترضان زن از مردم افغانستان خواسته اند که برای تامین حقوق زنان و پایان دادن به نقض حقوق بشر توسط طالبان در این کشور، باید معترضان زن را همراهی کرده و از اعتراضات شان حمایت کنند.

طالبان در یک سال پسین، محدودیت‌های فراوانی را بر زنان وضع کرده‌اند که در این میان سلب حق آموزش دختران از صنف ششم به بالا، سلب حق سفر بدون محرم شرعی و نیز محروم ساختن زنان از کار در ادارات دولتی، به استثنای برخی دفاتر معدود، با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شده است.

مبارز همچنان گفت: "می‌خواهیم پیام خود را اول به مردم افغانستان و دوم به جهان برسانیم که در یک طرف خط، گروهی قرار دارد که با اسلحه، کشتار، انفجار و انتحار آشنا است و در طرف دیگر، مشعل‌داران علم، دانش، ظرفیت و تخصص قرار دارند که با ارزش‌های جهانی و ارزش‌های حقوق بشری آشنا استند."

ظریفه یعقوبی، یکی از معترضان دیگر گفت که طالبان مانع این حرکت اعتراضی زنان در کابل شده و حتا بسیاری از اسنادهای تحصلی آنان را پاره کردند.

خانم یعقوبی افزود: "طالبان به ما اجازه ندادند که تا اخیر برنامۀ خود را ادامه دهیم، حتا آمر حوزۀ شان آمدند و ما را تهدید کرده و می‌خواستند که با فیرهای هوایی ما را متفرق کنند."

او با انتقاد از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی گفت که با آنکه چندین ماه از اعتراضات زنان و دختران افغان در پیوند به محدودیت‌های وضع شده توسط طالبان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ صدای آنان شنیده نشده است.

این معترضان همچنان خواستار بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران در افغانستان شده و گفته اند تا زمانیکه حقوق زنان و دختران در این کشور تامین نشود، آنان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

گفته می‌شود که طالبان شماری از خبرنگارانی که برای پوشش این اعتراض زنان به محل رفته بودند را موقتاً بازداشت و مواد ضبط شدۀ از جریان این برنامه را حذف کرده اند.

این در حالی است که دیروز پس از آن که افراد طالبان مانع ورود شماری از دانشجویان دختر به پوهنتون بدخشان شدند، ده‌ها دختر در مقابل دروازۀ این پوهنتون دست به اعتراض زدند.

یکی از استادان پوهنتون بدخشان که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، به صدای امریکا گفت که این تظاهرات صبح روز یکشنبه ۳۰ اکتوبر (هشتم عقرب) پس از آن آغاز شد که طالبان به بهانهٔ "نداشتن برقع" مانع ورود آنان به داخل این پوهنتون شدند.

او افزود که ماموران امر به معروف و نهی از منکر طالبان پیش از این از دانشجویان دختر خواسته بودند که باید حجاب خود را مراعات کرده و پس از این، با پوشیدن "برقع عربی" به پوهنتون حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG