لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: دختران افغان شرکت کننده در رقابت‌های المپیک پاریس را نمی‌شناسیم


تهمینه کوهستانی، ورزشکار زن افغان در بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۱۲ لندن
تهمینه کوهستانی، ورزشکار زن افغان در بازی‌های المپیک تابستانی سال ۲۰۱۲ لندن

حکومت طالبان می‌گوید که سه ورزشکار زن افغان را که قرار است در مسابقات المپیک پاریس به نمایندگی از افغانستان اشتراک کنند، نمی‌شناسد.

اتل مشوانی، سخنگوی کمیتهٔ ملی المپیک افغانستان گفت که تنها سه ورزشکار مرد در مسابقات المپیک از افغانستان نمایندگی می‌کنند.

او افزود: "در حال حاضر، در افغانستان ورزش زنان متوقف است. زمانی که ورزش زنان وجود نداشته باشد، چگونه آنان می‌توانند به تیم ملی بروند. ما تنها مسوولیت سه ورزشکار مرد را داریم."

مشوانی ادعا کرد که حکومت طالبان برای ورزشکاران بورس‌ها و زمینهٔ تمرینات را فراهم کرده است.

سه زن و دو مرد وزشکار افغان که در خارج زندگی می‌کنند، در رقابت‌های المپیک در بخش‌های اتلتیک و شنا اشتراک می‌کنند و تنها یک جودوکار از افغانستان به پاریس خواهد رفت.

زنان افغان در بخش‌های اتلتیک و بایسکل‌رانی رقابت خواهند کرد.

کمیتهٔ بین المللی المپیک گفته است که در مورد تیم ورزشکاران افغان با مقامات طالبان مشوره نکرده و آنان را در این مسابقات دعوت نیز نکرده است.

مارک ادمز، سخنگوی کمیتهٔ بین المللی المپیک، ماه گذشته تایید کرد که رییس و سکرترجنرال کمیتهٔ ملی المپیک افغانستان که هر دو در خارج زندگی می‌کنند، هنوز هم یگانه طرف صحبت برای آمادگی‌ها و اشتراک ورزشکاران افغان اند.

با آنهم، داد محمد پاینده اختری، رییس اجرایی کمیتهٔ ملی المپیک افغانستان که هنوز هم در داخل این کشور زندگی می‌کند، گفت که در مورد حضور ورزشکاران مرد در این رقابت‌ها با مقامات طالبان هماهنگی کرده است.

ورزشکاران افغان در مسابقات المپیک پاریس زیر پرچم سه زنگ افغانستان رقابت خواهند کرد.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، حکومت این گروه یک بار دیگر ورزش زنان را متوقف کرده و آنان را از رفتن به مکاتب متوسطه و لیسه و تاسیسات تحصیلات عالی نیز منع کرده است.

کمیتهٔ بین المللی المپیک در جریان حکمرانی نخست طالبان میان سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۱۱، حضور افغانستان را در المپیک ۱۹۹۹ منع کرده بود.

پس از سقوط حکومت طالبان، ورزشکاران افغان بار دیگر توانستند در رقابت‌های المپیک حضور یابند.

گروه

XS
SM
MD
LG