لینک های دسترسی

Breaking News

مقام‌های پیشین طالبان خواهان کشتار منتقدان افغان این گروه در خارج شدند


طالبان در ۲۰ ماه گذشته همواره تظاهراتی را که اکثراً‌ از سوی فعالان زن راه اندازی شده است، سرکوب و شماری از فعالان را بازداشت کرده اند
طالبان در ۲۰ ماه گذشته همواره تظاهراتی را که اکثراً‌ از سوی فعالان زن راه اندازی شده است، سرکوب و شماری از فعالان را بازداشت کرده اند

سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخلهٔ طالبان، روز سه‌شنبه دوم می (۱۲ ثور) با نشر تویتی که حالا حذف شده است، از حامیان طالبان خواست تا منتقدان طالبان را که در خارج از افغانستان زندگی می‌کنند، بکشند.

خوستی در این تویت همچنین از ریاست استخبارات طالبان خواسته است تا"دواطلبان'' را سازماندهی و رهبری کند تا منتقدان طالبان را در اروپا و امریکا هدف قرار بدهند.

این سخنگوی پیشین وزارت داخلهٔ طالبان گفته است:‌ "یک یا دو تامی [غلام] را توسط چاقو بکشید، اگر کسی بار دیگر بر ضد کشور تبلیغ کرد، بر من تف کنید. آنان حیوانات دووس (دیوس) بی‌غیرت ترسو اند."

این تویت قاری سعید خوستی اکنون از حساب تویتر وی حذف شده است.
این تویت قاری سعید خوستی اکنون از حساب تویتر وی حذف شده است.

این مقام پیشین طالبان از کدام فرد مشخص برای کشتن منتقدان طالبان در خارج از افغانستان نام نبرده، اما گفته است که ''صد‌ها غازی در اروپا و امریکا'' داریم که می‌توانند این کار را انجام دهند و آنان فقط انسجام و رهبری می‌خواهند.

خوستی در ادامهٔ این تویت نگاشته است:‌ "استخبارات هر کشور دشمنان خود را در خارج از کشور هدف قرار می‌دهد؛‌ چرا ما نمی‌توانیم؟‌"

طالبان واژهٔ "تامی" را برای کسانی به کار می‌برند که در غرب تحصیل و زندگی کرده و در نظام جمهوریت وظایف دولتی داشتند.

سعید خوستی در یک تویت دیگر نگاشته است که این نظر شخصی‌اش است و از هیچ کسی نمایندگی نمی‌کند.

گرچه این اظهارات خوستی از صفحهٔ‌ تویترش حذف شده، او در یک تویت جداگانه بر موقفگیری خود پافشاری کرده و گفته است که "من همچنان بر قول خود ایستاده ام، این تنها راه حل جنایتکاران فراری است."

تا حالا هیچ یک از مقامات بر حال طالبان آشکارا اظهارات خوستی را تایید و یا رد نکرده اند، اما چند مقام پیشین طالبان، از این اظهارات خوستی حمایت کرده اند.

مبین خان، یک مقام پیشین طالبان تصویر یک چاقوی شکاری را در تویتر نشر کرده و گفته است که "ما آموختیم که باغیان و تامی‌های فراری را باید توسط چاقو بدون کلاشینکوف کشت."

خوستی و مبین خان هر دو تویت‌های نشر شدهٔ خود را که از طریق آن خواهان کشتن منتقدان طالبان در اروپا و امریکا شده بودند، حذف کرده اند.

شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی از اظهارات سعید خوستی و مبین خان به شدت انتقاد کردند.

محبوب شاه محبوب که قبل از مسلط شدن طالبان بر افغانستان استاد پوهنتون کابل بود،‌ در تویتی نوشته است: "من از اظهارات طالبان که مخالفان سیاسی آنان باید کشته شوند،حیران نشده‌ام. در تاریخ نه چندان دور که از پیش چشم مان گذشت آنان چه کردند؟ در مقابل مادر فرزند محصلش را کشتند؛ زن حامله را سنگسار کردند؛ در قلب کابل صدها حمله انتحاری کرده و موترهای بم‌گذاری شده را انفجار دادند."

پس از مسلط شدن مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱، بیش از ۱۰۰ هزار افغان به شمول مقامات امنیتی، فعالان سیاسی و جامعهٔ مدنی و کارمندان ارشد حکومت پیشین از ترس انتقامجویی طالبان افغانستان را ترک کردند.

شماری از افغان‌های مقیم کشورهای خارجی بر رویکردهای سختگیرانهٔ طالبان انتقاد کرده و همواره با راه اندازی تظاهرات و گردهمایی‌ها خواستار فشار جامعهٔ جهانی بر طالبان شده اند. طالبان از زمان حاکمیت مجدد شان بر افغانستان شماری از منتقدان خود را در داخل افغانستان بازداشت و زندانی کرده و بر اساس گزارش‌ها شماری از آنان را شکنجه کرده اند.

در میان منتقدان بازداشت شدهٔ طالبان، استادان پوهنتون، فعالان حقوق بشر و دست اندرکاران رسانه‌ای شامل اند. نهادهای حقوق بشر طالبان را به سرکوب آزادی بیان و اندیشه و توبیخ دگراندیشان متهم کرده اند، اما طالبان همواره این اتهامات را رد کرده اند.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی عکس (سکرین شات) تویت‌های خوستی و جنرال مبین را با ترجمهٔ انگلیسی آن نشر کرده و از این شبکه خواسته اند تا حساب‌های تویتر چنین اشخاص را ببندد.

بر اساس پالیسی تویتر، تهدید و هشدار مرگ و ترویج دهشت خلاف اصول این شبکهٔ اجتماعی بوده و در گذشته برخی حساب‌های کاربری این شبکه به خاطر نشر چنین تویت‌ها مسدود شده است.

رهبر طالبان پس از مسلط شدن این گروه بر افغانستان، فرمان "عفو عمومی" را صادر کرد، اما سازمان‌های مدافع حقوق بشر گزارش داده اند که این گروه در کم و بیش ۲۰ ماه حاکمیت شان بر افغانستان، صدها تن از مخالفان خود را کشته، مجروح، بازداشت یا جبراً‌ ناپدید کرده است.

ملا یعقوب، سرپرست وزارت دفاع طالبان سال گذشته پذیرفت که شماری از جنگجویان این گروه "بدون حکم محکمه" برخی افراد را بازداشت، کشته یا زخمی کرده اند.

پیش از این، ندا محمد ندیم،سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان، گفته بود که مخالفان نظام "واجب القتل" استند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG