لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان کشت بنگ را در افغانستان منع کرد


بنگ یا شاهدانه در افغانستان به نام بتهٔ چرس یاد می‌شود
بنگ یا شاهدانه در افغانستان به نام بتهٔ چرس یاد می‌شود

یکی از سخنگویان طالبان روز شنبه ۱۸ مارچ (۲۷ حوت) گفت که رهبر این گروه کشت بنگ یا شاهدانه را در سراسر افغانستان ممنوع کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در تویتی گفته است که هبت‌الله اخندزاده، رهبر طالبان، طی فرمانی ''کشت بنگ '' را ممنوع اعلام کرده است.

در این فرمان آمده است که "کشت بتهٔ بنگ در تمام کشور به شکل مطلق ممنوع بوده و پس از این هیچ کس نمی‌تواند در زمین‌‌های خود بنگ بکارد و اگر در زمین خود بنگ بکارند، کشت شان از بین برده می‌شود."

رهبر طالبان در این فرمان همچنین به وزارت داخله و سایر وزارت‌خانه‌های کشفی دستور داده است تا متخلفین را به محکمه معرفی کرده و به محاکم نیز دستور داده تا ''به اساس احکام شریعت مجازات نماید" اما اخندزاده در این فرمان جزای مشخصی را برای دهاقین که بنگ کشت می کنند، تعیین نکرده است.

اخندزاده در این فرمان گفته است که از تاریخ توشیح لازم‌الاجرا است و در جریدهٔ رسمی نشر شود.

شاهدانه که در افغانستان به نام بتۀ چرس مشهور است، برای تولید محصولات مختلف نشه‌آور از جمله چرس، بنگ، ماروانا، وید و چندین محصول دیگر کار گرفته می‌شود.

پیش از این، در نومبر ۲۰۲۱ گزارش‌هایی نشر شد که گویا شرکت مشورتی طبی آسترالیایی سی‌فارم (Cpharm) عقد ایجاد کارخانهٔ پروسس بنگ یا شاهدانه را با طالبان امضا کرده است.

اما این شرکت عقد هرگونه قرارداد با طالبان را در مورد ایجاد کارخانۀ پروسس شاهدانه یا بتۀ چرس در افغانستان رد کرد.

نام شرکت سی‌فارم زمانی سرخط رسانه‌ها شد که قاری سعید خوستی، سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان، در چند پیام پیهم تویتر از عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری ۴۳۰ میلیون دالری شرکتی به همین نام در زمینۀ ایجاد "کارخانۀ پروسس چرس" در افغانستان خبر داد.

اما شرکت سی‌فارم که در آسترالیا مستقر است به خبرگزاری رویترز گفت که هرگز با طالبان صحبت نکرده و هیچ گونه معاملات خارجی یا دخالت در تجارت کانابیس یا شاهدانه نداشته است.

تونی گابایتس، مسوول مالی شرکت سی‌فارم به خبرگزاری رویترز گفته است که پس از نشر این خبر، تماس‌های پیهم از رسانه‎‌‌ها دریافت کرده است و به گفتۀ او "این‌همه دروغ است."

XS
SM
MD
LG