لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان در نشست ناروی در تلاش کسب رسمیت خواهند بود - تحلیلگران 


در حالی که امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان برای اشتراک در نشست ناروی راهی آن کشور شده است، تحلیلگران می‌گویند که این نشست فرصت خوبی برای بحث پیرامون نقض حقوق بشر در افغانستان خواهد بود، اما طالبان تلاش خواهند کرد که در آن برای رهایی دارایی‌ها منجمد شده و کسب رسمیت به حکومت شان تاکید کنند.

رضا قاسمی، کارشناس امور صلح و روابط بین‌الملل می‌گوید که هیات طالبان در کنار سایر اهداف، به رسمیت‌شناختن حکومت شان تلاش خواهد کرد.

او افزود: "پس از گرفتن کابل برای طالبان نخستین سفر به غرب یک دست آورد سیاسی است. پس از ۱۵ اگست سفر‌های طالبان فقط به کشورهای منطقه محدود بود. به باور من یکی از اهداف مولوی متقی،‌ یکی هدف بزرگ آزادی پول‌های منجمد شدهٔ افغانستان و کسب رسمیت به حکومت‌اش است."

با آنهم او افزود که غرب در مورد چگونگی حکومتداری طالبان، حقوق زنان، آزادی رسانه‌ها و وضعیت در افغانستان نگران اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به صدای امریکا گفت که هیات طالبان با دپلومات‌های امریکایی و نمایندگان اتحادیهٔ اروپایی روی موضوعات مختلف بحث خواهد کرد.

او افزود که هیات طالبان با شماری از افغان‌ها نیز ملاقات خواهد داشت.

با آنهم، حکومت ایالات متحده هنوز در مورد دیدار با هیات طالبان در ناروی چیزی نگفته است.

وزارت خارجهٔ ناروی روز جمعه ۲۱ جنوری (اول دلو) با نشر اعلامیهٔ گفت که هیات طالبان در این نشست با مقامات این کشور و نمایندگان جامعهٔ جهانی نیز ملاقات خواهد کرد.

در این نشست فعالان حقوق زن، روزنامه‌نگاران و افرادیکه برای حفظ حقوق بشر و رسیدگی به مسایل بشری، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تلاش می‌کنند، نیز دعوت شده اند.

اکرم عارفی، استاد علوم سیاسی در افغانستان به صدای امریکا گفت که ناروی به تنهایی نمی‌تواند در مورد مساله افغانستان نقش موثر داشته باشد، بلکه به عنوان یک واسطه در راستای طرح سازمان ملل متحد، ایالات متحده و کشورهای اروپایی گام می بردارد.

نشست اسلو در مورد افغانستان به دنبال سفر یک هیاتی ناروی به کابل برگزار می‌شود. وزارت خارجۀ ناروی برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان، دیدار نمایندگان طالبان و جامعه جهانی را مهم عنوان کرده است.

بر اساس معلومات وزارت خارجۀ ناروی این نشست‌‌ به معنای "مشروعیت یا به رسمیت شناختن طالبان" نیست، بلکه این کشور به دنبال گفتگو با طالبان به هدف بهبود وضعیت حقوق بشر و مشارکت زنان در جامعه و تقویت تلاش‌های بشردوستانه در حمایت از مردم افغانستان است.

XS
SM
MD
LG