لینک های دسترسی

Breaking News

پس از منع ورود به پارک‌ها، طالبان زنان افغان را از رفتن به کلب‌های ورزشی نیز منع کردند


وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان پس از منع ورود زنان به پارک‌های تفریحی، در یک اقدام تازه، استفاده زنان از کلب‌های ورزشی را منع کرده است.

محمد عاکف مهاجر، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه ۱۰ نومبر (۱۹ عقرب) دلیل این ممنوعیت را نادیده گرفتن دستورات تفکیک جنسیتی و مراعات نکردن حجاب خواند.

مهاجر در مصاحبه با صدای امریکا گفت که این گروه در ۱۵ ماه گذشته تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا راه‌هایی را برای زنان برای رفتن به مکان‌های تفریحی به نحوی که شریعت اجازه می‌دهد، تسهیل کند، اما به گفتۀ وی "متاسفانه که مالکان پارک‌ها و اماکن تفریحی همکاری نکردند...دستورات رعایت نشد و قوانین زیر پا شد و مجبور شدیم پارک‌ها و کلب‌های ورزشی را برای زنان تعطیل کنیم."

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان در سال گذشته گفتند که زنان نباید بدون محرم از خانه‌های خود بیرون شوند و باید رو‌ی خود را بپوشانند. با آنهم برخی از زنان در شهر‌ها این دستور را نادیده گرفته و شماری دیگری اجازه یافته اند در شمار معدودی از دفاتر دولتی کار کنند.

سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان گفت: "در اکثر مواقع زن و مرد را با هم در پارک ها دیده ایم و متاسفانه حجاب رعایت نشده است. بنابراین باید تصمیم دیگری می‌گرفتیم و فعلاً دستور دادیم که تمام پارک ها و کلب‌های ورزشی برای زنان بسته شود."

او افزود که تیم‌های طالبان نظارت بر این مکان‌ها را آغاز خواهند کرد تا بررسی کنند که آیا زنان هنوزهم از آنها استفاده می‌کنند یا خیر.

گروه طالبان برخلاف تعهدات اولیه خود مکاتب متوسطه و لیسه‌ٔ دختران را با وجود تقاضا های مکرر داخلی و بین المللی مسدود نگهداشته اند و زنان را از رفتن به بسیاری مشاغل منع کرده اند.

جامعهٔ جهانی گفته است که اگر طالبان در پی کسب رسمیت بین المللی اند، باید رویکرد سختگیرانۀ خود در مقابل حقوق زنان را تغییر دهند.

اما طالبان می‌گویند که به حقوق زنان بر اساس تفسیری که از شریعت اسلامی دارند، احترام قایل اند.

XS
SM
MD
LG