لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان ورود زنان به پارک‌های تفریحی را منع کردند


وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در یک اقدام تازه، ورود زنان را به پارک‌های تفریحی منع کردند.

یک سخنگوی این وزارت به خبرگزاری رویترز تایید کرد که بر دسترسی زنان به پارک‌های عامه قیود وضع خواهد شد، اما او در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرد.

تا حال واضح نیست که این قیود به چه اندازهٔ گسترده خواهد بود یا دستورات پیشین وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان مبنی بر تفکیک جنسیتی در اماکن عامه و تعیین روز‌های مشخص برای زنان را متاثر خواهد کرد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این خصوص پاسخ ارایه نکرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که چندین زنی را دیده که مسوولین پارک به آنان اجازهٔ ورود را در حالی ندادند که اعضای گروه طالبان نظاره گر این وضعیت بودند.

معصومه،‌ یک باشندهٔ کابل که نخواست به دلیل مشکلات امنیتی نام مکمل‌اش را بگیرد گفت که می‌خواست نواسه‌هایش را به یکی از پارک‌های تفریحی ببرد، اما به او اجازه داده نشد وارد پارک شود.

او افزود: "زمانی که یک مادر می‌خواهد با کودکانش به پارک بیاید،‌ باید به آنان اجازهٔ ورود داده شود زیرا کودکان هیچ چیز خوب را ندیده اند... باید ساعت‌تیری کنند و سرگرم شوند. من به آنان عذر کردم اما اجازه ندادند وارد پارک شوم."

مسوولین دو پارک تفریحی که نخواستند نام‌ شان در گزارش ذکر شود گفتند که مقامات طالبان به آنان گفته اند که به زنان اجازهٔ ورود به پارک‌ها را ندهند.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان در سال گذشته گفتند که زنان نباید بدون محرم از خانه‌های خود بیرون شوند و باید رو‌ی خود را بپوشانند. با آنهم برخی از زنان در شهر‌ها این دستور را نادیده گرفته و شماری دیگری اجازه یافته اند در دفاتر دولتی کار کنند.

این گروه همچنان مکاتب متوسطه و لیسه‌ٔ دختران را با وجود تقاضا های مکرر داخلی و بین المللی مسدود نگهداشته اند.

جامعهٔ جهانی گفته است که اگر طالبان در پی کسب رسمیت بین المللی اند، باید روش‌ خود در مقابل حقوق زنان را تغییر دهند.

طالبان می‌گویند که به حقوق زنان بر اساس تفسیری که از شریعت اسلامی دارند، احترام قایل اند.

XS
SM
MD
LG